Sveriges elever underkänner Björklunds betygsystem

Den borgerliga regeringen presenterade idag ett förslag om betyg från årskurs fyra. Samtidigt ger Sveriges elever Jan Björklunds betygsystem underkänt enligt en undersökning som just nu genomförs på Sveriges skolor. 29 procent av de tillfrågade eleverna vill se ett enklare betygssystem.

-                 Dagens utspel visar att Björklund inte valt att lyssna på eleverna. Skolans problem är betydligt mer komplicerade än att betyg från fyran skulle lösa dem, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund –SSU.

Eleverna vill ha ett enklare betygsystem
I en undersökning som genomförs under mars kartlägger SSU vilken fråga eleverna tycker är den viktigaste för skolan. Hittills har 1900 elever från skolor runt om i Sverige tillfrågats. Förutom enklare betyg ligger fler lärare högt upp på önskelistan, något 13 procent av eleverna vill ha.

-                 Regeringens symbolpolitik leder ingen vart. Eleverna behöver inte fler sätt att veta att de misslyckats. Skolan behöver istället mer resurser, fler lärare och fler specialpedagoger, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.