Var femte tjej kallas hora i Arboga

Pressmeddealande från SSU Var femte tjej kallas hora på Arboga gymnasium Enligt en enkätundersökning, gjord av SSU-förbundet vid ett besök i Arboga, så har en femtedel av tjejerna i Wasagymnasiet blivit kallade hora, fitta eller liknande i skolan. 10 procent av tjejer uppger även att de upplevt obehag när någon i skolan har berört dem. SSUs ordförande var med på skolan och kommenterar resultatet: - Stämningen kändes bra på skolan i övrigt så jag är ändå överraskad av resultatet. Situationen på Wasagymnasiet är tyvärr inte unik. Det blir vanligare och vanligare att tjejer blir kallade fitta eller annat i skolan idag. Det är ett tecken på att stämningen i skolan och samhället har hårdnat, säger Mikael Damberg. SSU vill genom enkätundersökningen skapa debatt om tjejernas situation i skolan. SSU-distriktet i Västmanland kommer under nästa att fortsätta besöka skolor och dela ut enkäter. Anna Wallén distriktsordförande säger: - SSU vill lokalt få skolor och politiker att förstå att jämställdhetsfrågorna är viktiga och att tjejerna har rätt att bli behandlade med respekt i skolorna. Enkätundersökningen var en av de aktiviteter som SSU genomförde under torsdagen i Arboga. Den relativt nyvalde ordföranden samtalade även i skolans aula. Under veckorna 47 och 48 besöker den nya SSU-ledningen städer i mellansverige. Resultat av SSUs enkätundersökning i Arboga 100 tjejer på Wasagymnasiet svarade på enkäten. Har du någon gång känt obehag bär någon tagit i dig i skolan? Ja 20% Nej 80% Finns det någon särskild plats i skolan du undviker? Ja 10% Nej 90% Har du blivit kallad för hora, fitta eller något liknande? Ja 20% Nej 80% För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-630 95 42

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.