Varför väljer människor bort (S)?

Varför väljer människor bort (s)? Visst flyger humlan, men varför lyfter inte partiet i opinionen? Det frågar sig SSUs ordförande Mikael Damberg i sitt senaste elektroniska veckobrev. Han skriver om brist på trovärdighet för socialdemokraterna och om varför Ringholm måste välja att höja biståndet i vårbudgeten: "Göran Perssons liknelse av Sveriges ekonomi med humlan som mot alla odds flyger är ett bra sätt att beskriva tillståndet för landet. Arbetslösheten närmar sig den halvering som regeringen satt som delmål. Sverige är ledande i den nya kunskapsintensiva ekonomin. Statens inkomster ökar och det finns reformutrymme de kommande åren. Fel, fel och åter fel har de borgerliga ekonomer och ledarskribenter fått som givit sina liv åt att hylla nyliberal ekonomisk teori som den enda riktiga och funktionsdugliga. Offentlig sektor och stora ambitioner för ökad jämlikhet har ansetts oförenligt med framtid och välstånd. Den senaste tidens ekonomiska utveckling har i praktiken bevisat att välfärd och social trygghet går att kombinera med en dynamisk ekonomi. Välfärd och marknadsekonomi är varandras förutsättningar helt enkelt. Visst flyger humlan, men varför lyfter inte partiet i opinionen? Hur kan det komma sig att väljarna i samtliga opinionsundersökningar fortsätter att välja bort socialdemokratin? Varför visar exempelvis SIFO:s marssiffror att socialdemokraterna ligger still på något över 33 procent av väljarna? Stödet för partiet har inte ökat under det senaste året. Partiet når inte ens upp till sitt urusla valresultat från 1998. Det finns säkert många förklaringar till detta. Men ytterst handlar det om en brist på förtroende. Stort hopp kan ställas på den vårbudget som regeringen och samarbetspartierna intensivt snickrar på. Regeringen måste vara tydlig i pedagogik och prioriteringar. Jag tror att nyckeln till ökat väljarstöd är att vara just tydlig och rak. Då går det exempelvis inte att socialministern lovar maxtaxa i äldreomsorgen som det vare sig finns täckning politisk eller ekonomiskt för. Det finns en risk att finansminister Bosse Ringholm nu väljer en strategi som han tror ska göra det lätt för honom. Genom att ställa en höjning av biståndet mot besparingar i välfärden så tycks han tro sig kunna manövrera bort en utgiftshöjning. Men där gör Bosse Ringholm en missbedömning. Regeringen kan inte bortse från partikongressens beslut att nå 1- procentsmålet inom en femårsperiod. Att inte välja att prioritera en biståndshöjning skulle skada regeringens trovärdighet dubbelt. Regeringen skulle både uppfattas som att inte tänka internationellt solidariskt och som ignorant mot en stark opinion. Lundgren, stå upp för din utslagningpolitik för skolan! Det var helt riktigt av Skolverket att ta Nacka kommun i örat när det moderata kommunalrådet Erik Langby bakvägen försökt införa betyg i grundskolan. I Nacka så får eleverna obligatoriska skriftliga omdömen som Skolverket kritiserade som slående lika betyg. Därmed bryter kommunen mot lagen som säger att skolan endast efter föräldrarnas önskemål får ge skriftliga omdömen som komplement till utvecklingssamtalen. Moderatledaren Bo Lundgren stöder sin partibroder i Nacka. Han menar att elever ska få skriftliga omdömen från första klass minst en gång per termin. Vilken inverkan har det på en 7-årigings nyfikenhet och lust att lära? Vad har man för inlevelseförmåga och känsla för barn om man tror att betyg är positivt för barnen? När Lundgren och Langby talar om omdömen så handlar det egentligen om betyg. Deras betygsskola präglas av konkurrens och utslagning. Den skolan står i kontrast till den skolpolitik som jag vill se som bygger på samarbete och där varje elev möts på sina villkor av kompetenta lärare. Det vore ärligare om moderaterna talade klartext om sin skolpolitik. Lundgren måste våga stå upp för sin utslagningspolitik för skolan. Solna den 27 mars 2000 Mikael Damberg Ordförande i SSU PS: Läste i Sydsvenska Dagbladet att arrangörerna (Ungdom med uppgift) bakom Impact Tour som hölls i helgen har polisanmälts. Den kristna ungdomsorganisationen bjöd nämligen på något så ovanligt som skateboarduppvisning varvat med hets mot folkgrupp. Sannerligen en kolosalt salig blandning! Enligt tidningen så förkunnade arrangörerna att homosexualitet är en dödssynd. Om anklagelserna är riktiga så väntar förhoppningsvis ett kännbart straff. Intolerans och inskränkthet tillhör inte 2000-talet." För mer kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00850/bit0002.pdf