”Vi bygger landet” blir temat när SSU firar första maj

I veckan släppte SSU sitt tema för första maj – Vi bygger landet. Traditionsenligt presenterar SSU också sitt egna första majmärke. Temat och märket ska sätta fokus på behovet av en politik som möjliggör för fler att bidra till samhället.

Vi bygger landet är en klassisk socialdemokratisk paroll från 30-talet. Samma tid som Socialdemokraterna drev igenom en politik som lade grunden för folkhemmet. Precis som då står Sverige idag inför flera avgörande vägskäl. Ska vi vara ett öppet och solidariskt land eller ska vi stänga gränserna? Ska vi investera i välfärden eller sänka lönerna och försämra arbetsrätten?

- För att skapa framtidstro hos min ungdomsgeneration krävs en politik som bygger landet. Vi måste satsa på välfärden och utveckla den svenska modellen. För att lyckas måste vi bygga ett öppet Sverige som för samman människor, som river murar istället för att skapa motsättningar, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Golden touch
Nu kommer alltså parollen tillbaka i en ny, gyllene, tappning. Genom temat och märket vill SSU sätta fokus på behovet av en politik som möjliggör för alla att vara med och bidra till samhällsbygget.

- Med vårt första maj-märke har vi gett parollen ”Vi bygger landet” en golden touch. Märket symboliserar framtidstro och ett samhälle som håller ihop, säger Philip Botström.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström