6 av 10 unga vill göra mer för miljön

Report this content

I en nyligen genomförd undersökning om miljöengagemang hos unga gjord på uppdrag av organisationen Städa Sverige svarar 6 av 10 (64 procent) av de tillfrågade 15-22åringarna ”ja” på frågan ”Vill du göra mer för miljön än du gör idag?”.

Över hälften av killarna (51 procent)och hela tre fjärdedelar av tjejerna (75 procent) svarar att de skulle vilja ta mer ansvar för miljön.

Idag är det främst pantning av burkar, sopsortering och att slänga skräp i sopkorgen istället för på marken som görs för att stilla miljösamvetet hos de tillfrågade. 84 procent pantar burkar, 74 procent slänger alltid skräp i papperskorgen istället för på marken, och 67 procent sopsorterar.

- Det ger oss hopp för miljön och framtiden att många unga säger sig vilja göra mer för miljön än de gör idag, säger Mats Wesslén, vd för Städa Sverige. Vi kan se att de miljöprojekt som vi på Städa Sverige genomför med unga bidrar till deras miljömedvetenhet genom att tydliggöra hur mycket skräp som slängs i städer och i naturen.

Städa Sverige engagerar ungdomsidrotten i att städa upp skräp runtom i Sverige genom projekt som ”Städa Kommun” och ”Städa Strand”. För städningen får idrottsföreningarna ett bidrag till sin föreningskassa.

Över hälften upplever nedskräpning av stränder som ett problem

På frågan ”Upplever du nedskräpning av stränder som ett problem?” svarar över hälften (54 procent) av de tillfrågade 15-22åringarna svarar ”ja”. Det är fler än de som tycker att nedskräpning på övriga offentliga platser är ett problem (46 procent). Unga boende i Västsverige upplever nedskräpning av just stränder som ett större problem än unga boende i övriga delar av Sverige. Det kan ha att göra med Västkustens exponering för indrivande skärp från Nordsjön.

- Sedan 2010 när vi började med strandstädning i projektet Städa Strand har idrottsungdomar hjälpt till att städa upp totalt 150 ton skräp från stränder och kuststräckor runtom i Sverige. Bara under förra årets strand- och kuststädningar i regi av Städa Sverige städade ett 130-tal idrottsföreningar 300 stränder rena från nära 60 ton med skräp, säger Mats Wesslén. I år väntar vi nya rekord genom ännu fler engagerade idrottsföreningar.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd på uppdrag av Städa Sverige under mars 2013 i samarbete med undersökningsföretaget Snabba Svar. Antalet respondenter är 1 000 i ålderskategorin 15-22 år.

För mer information, kontakta:
Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige
E-post: anton.hedlund@stadasverige.se

Om Städa Sverige
Städa Sverige är en av idrottsrörelsen helägd ideell organisation, landets mest framgångsrika i operativa termer. Städa Sverige har i över tjugo år engagerat ungdomsidrotten i att städa upp skräp runtom i Sverige. De mest välkända projekten är Städa Väg som engagerar 400 idrottsföreningar i att plocka upp kring 1300 ton skräp varje år, och projektet Städa Strand som säkerställer att
3000 säckar med skräp hamnar på återvinningsstationer istället för i haven. www.stadasverige.se // www.facebook.com/stadasverige

Taggar: