Delårsrapport 2015-01-01 till 2015-03-31

Sammanfattning av delårsrapport

Första kvartalet (2015-01-01 – 2015-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 573 151 (700 665) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -516 526 (-579 152) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till cirka -0,01 (-0,01) SEK.
  • Soliditeten uppgick till cirka 80,4 (91,4) %.

Definitioner

• Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 47 874 549 aktier per 2015-03-31.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år.
  • Med ”Star Vault” eller ”bolaget” avses Star Vault AB.

Första kvartalet – Spelrelaterade trender

Sedan 2012 använder Star Vault en betalningsmodell för spelet Mortal Online som kallas Free 2 Play. Det innebär att det inte säljs några licenser för spelet utan enbart månadsabonnemang. Utöver månadsabonnemang finns en modell där spelare köper till olika egenskaper samt ett system för spelare att donera pengar till utveckling. Antalet månadsabonnemang varierar mycket månad för månad och har stor påverkan på de totala intäkterna. Medlemmar i forumet för Mortal Online får kontinuerligt information om spelet och delger Star Vault sina synpunkter på Mortal Online.

• Antalet månadsabonnemang under första kvartalet 2015 är samma jämfört med fjärde kvartalet 2014.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2015

• I mars 2015 meddelande Star Vault att Sarducaakontinenten i Mortal Online inte skulle komma att släppas under första kvartalet. Bolaget befinner sig nu i block 4, vilket är sista steget av test och release av kontinenten Sarducaa.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Söndagen den 17e maj släppte vi Sarducaa-expansionen. Releasen gick väldigt bra. Efter ett kort avbrott i starten så har servern varit i gång sedan start och ett stort antal spelare begav sig direkt till den förfallna bron för att återbygga den för att kunna ta sig över till Sarducaa, den nya kontinenten. Vi släppte även den stora patchnoten som beskriver vad som kommer med i expansionen samt en teaser för det nya landet: https://youtu.be/ggu4D7K-LiM. Nu är alltså det största och sista steget färdigt inför Steamreleasen och vi fokuserar på att se till att allt fungerar som det är tänkt med Sarducaa.

Omsättning och resultat

Omsättningen under kvartal ett 2015 (573 151 kr) ligger på en något högre nivå än den omsättning bolaget hade på kvartalsbasis under andra halvåret 2014, även om omsättningen inte riktigt når upp till omsättningen under kvartal ett 2014 (700 665 kr). Periodens resultat ligger bättre under kvartalet än (-516 526 kr) jämförelsekvartalet (-579 152 kr) vilket kommer av att bolaget från och med kvartal ett har börjat aktivera sina utvecklingskostnader. Utvecklingskostnaderna under perioden uppgår till 314 Tkr (-). Utvecklingen av kontinenten Sarducaa, som varit mycket tids- och resurskrävande, har under tidigare år kostnadsförts fullt ut samtidigt som bolaget skrivit av tidigare utvecklingskostnader enligt upprättad plan.

VD Henrik Nyström har ordet

Det första kvartalet har präglats av fortsatt arbete med att utveckla Mortal Online och som vi kommunicerade i slutet av mars beslutade vi att inte släppa Sarducaakontinenten under det första kvartalet eftersom vi anser att ytterligare arbete krävs före release. Vi befinner oss i det sista steget av test och release av kontinenten – vi testar samtliga områden för att ha en så stabil release som möjligt. Vi är glada över att kunna behålla vår originalvision där vi helt sömlöst går från ena kontinenten till den andra utan en loadingscreen eller någon instansiering av områden, något som är unikt för Mortal Online.

När kontinenten släpps kommer spelarna själva att få bygga upp bron mellan den gamla och den nya kontinenten – detta är det enda sättet att ta sig över till den nya kontinenten. Spelarna står i och med detta inför ett spännande uppdrag och måste samla resurser för att bron ska gå att använda. Vi kommer att följa detta med spänning.

Vi har rekryterat ytterligare förstärkning till vårt team, i form av en erfaren programmerare med stort intresse för spelutveckling. Detta ger oss resurser inför Steam-releasen. Vårt nya tillskott kommer att arbeta inom flera utvecklingsområden i Mortal Online – det är bra med färska ögon som kommer utifrån som kan ge feedback på vilka områden som kan förbättras. Vi har även ytterligare en kodare på distans i USA som nu hjälper oss med GUI och flash-programmering.

VD, Star Vault AB

Star Vault

Star Vault är ett spelutvecklingsbolag. Bolaget utvecklar och marknadsför ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). På längre sikt avser bolaget utveckla nya speltitlar.

Mortal Online

Mortal Online är ett datorrollspel som utspelar sig i en fantasyvärld fylld av mytiska väsen såsom trollkarlar, häxor, alver och jättar. Spelet innehåller spelstrategier som till exempel ekonomi, hantverk, utmaningar spelare emellan och även regerande av landområden. Medan många onlinespel på marknaden har en linjär spelidé, där spelet i princip är färdigspelat när din spelkaraktär har utfört alla uppdrag och har nått den högsta nivån, fokuserar Mortal Online istället på interaktion mellan spelarna. I Mortal Online finns ingen färdig ”spelplan” att följa. Det är istället upp till var och en att använda sin egen fantasi för att spela spelet. Du kan själv välja vad du vill sysselsätta dig med och det finns därmed fler möjligheter och hållbarheten blir större. Spel av den linjära typen är betydligt vanligare och har större konkurrens än spel som Mortal Online.

Affärsmodell

Affärsmodellen för Mortal Online består huvudsakligen av månadsabonnemang. Till detta läggs så kallad mikrobetalning, det vill säga olika föremål eller egenskaper som spelaren kan köpa till utöver månadsabonnemanget. Utöver detta kan spelaren i mån av intresse göra så kallade donationer, där syftet ofta är att stödja utvecklingen av en viss egenskap eller ett föremål som alla i spelet kan ha nytta av. En förutsättning för att bli framgångsrik är att ha många spelare som vill vara med och spela under en längre tid. Det som gör modellen intressant är att kostnaderna för driften ökar i betydligt lägre takt jämfört med intäkterna, när mängden spelare ökar.

Aktien

B-aktien i Star Vault noterades den 28 september 2007 på AktieTorget. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF). Per den 31 mars 2015 uppgick antalet aktier i bolaget till 47 874 549, varav 1 250 000 är A-aktier, som inte är listade. A-aktien har röstvärde 10 och B-aktien har röstvärde 1.

Principer för delårsrapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd (K3). Företaget tillämpar K3 regelverket från och med upprättandet av årsredovisningen för perioden 2014-01-01 – 2014-12-31. Företaget tillämpade tidigare Årsredovisningslagen samt Bokföringsnämndens allmänna råd och rekommendationer.

Vid övergången till K3 har bestämmelserna i kapitel 35 första gången detta allmänna råd tillämpas, tillämpats vilket kräver att företaget tillämpar K3 retroaktivt. Det finns emellertid ett antal frivilliga och obligatoriska undantag från denna generella regel, vilka syftar till att underlätta övergången till K3. Övergången till K3 har efter tillämpning av kapitel 35 ej medfört några väsentliga förändringar och redovisningsprinciperna bedöms överstämma med tidigare tillämpade redovisningsprinciper. Någon omräkning av jämförelsesiffrorna har därmed inte varit aktuell. I det fall det saknas ett allmänt råd har i förekommande fall vägledning hämtats från Redovisningsrådets rekommendationer. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i bolagets senaste årsredovisning.

Granskning av revisor

Revisorn har informerats om periodens aktivering av utgifter för utveckling av den nya kontinenten.

Rapporten har inte varit föremål för revisorns granskning.

Kommande finansiella rapporter

2015-08-21: Halvårsrapport