Delårsrapport 2016-01-01 till 2016-03-31

• Nettoomsättningen uppgick till 645 011 (573 151) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 195 130 (-516 526) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till cirka 0,00 (-0,01) SEK.
  • Soliditeten uppgick till cirka 78,1 (80,4) %.

Definitioner

• Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 47 874 549 aktier per 2016-03-31.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år.
  • Med ”Star Vault” eller ”bolaget” avses Star Vault AB(publ).

Spelrelaterade trender

Sedan 2012 använder Star Vault en betalningsmodell för spelet Mortal Online som kallas Free 2 Play. Det innebär att det inte säljs några licenser för spelet utan enbart månadsabonnemang. Utöver månadsabonnemang finns en modell där spelare köper till olika egenskaper samt ett system för spelare att donera pengar till utveckling. Antalet månadsabonnemang varierar månad för månad och har stor påverkan på de totala intäkterna. Medlemmar i forumet för Mortal Online betalar inte licens, utan får kontinuerligt information om spelet och delger Star Vault sina synpunkter på Mortal Online.

• Antalet månadsabonnemang under första kvartalet 2016 har ökat jämfört med fjärde kvartalet 2015.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I april släpptes Voice Over Internet Protocol System (VOIP). Det gör att spelarna direkt kan tala med andra spelare när de ser varandra i spelet. Detta lägger till verklighetstroget scenario där de kan dra fördel av att kommunicera snabbt och effektivt utan att behöva skriva till varandra.

Omsättning och resultat

Omsättningen under kvartal ett 2016 uppgår till 645 011 kr i jämförelse med 573 151 kr för jämförelseperioden. Periodens rörelseresultat uppgår till 195 130 kr (-516 529).

Investeringar och avskrivningar

Utvecklingskostnaderna under kvartalet uppgår till 468 Tkr (314). Sedan 2015 skrivs aktiverade utvecklingskostnader av under 7 år med start då kommersialisering sker. Under tidigare verksamhetsår aktiverade utvecklingskostnader skrivs av enligt plan. De aktiverade Utvecklingskostnaderna avser bland annat kostnader hänförliga till lanseringen på Steam men även utvecklandet av nya funktioner i spelet.

VD Henrik Nyström har ordet

Med den nya magiskolan Spiritism samt ett stort antal spelförbättringar och balanseringar, har vi börjat samla in feedback för vad spelarna vill se och uppleva i kommande patcher. Vi har förbättrat de bekymmer nya spelare har upplevt i Steamlanseringen för att åter bjuda in dem i spelet. Vi fokuserar på att fortsätta förbättra första intrycket samt lägga fokus på rätt spelinnehåll som flest spelare är intresserade av. Det är fortfarande tusentals spelare som troget följer oss sedan dag ett och vi börjar närma oss spelinnehåll som både nya och gamla spelare är intresserade av.

Vi håller nu på att sätta ihop en mer detaljerad plan för kommande utveckling för Mortal Online och ser även över vår teknologi som är byggd för framtida projekt.

VD, Star Vault AB(publ)

Star Vault

Star Vault är ett spelutvecklingsbolag. Bolaget utvecklar och marknadsför ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). På längre sikt avser bolaget utveckla nya speltitlar.

Mortal Online

Mortal Online är ett datorrollspel som utspelar sig i en fantasyvärld fylld av mytiska väsen såsom trollkarlar, häxor, alver och jättar. Spelet innehåller spelstrategier som till exempel ekonomi, hantverk, utmaningar spelare emellan och även regerande av landområden. Medan många onlinespel på marknaden har en linjär spelidé, där spelet i princip är färdigspelat när din spelkaraktär har utfört alla uppdrag och har nått den högsta nivån, fokuserar Mortal Online istället på interaktion mellan spelarna. I Mortal Online finns ingen färdig ”spelplan” att följa. Det är istället upp till var och en att använda sin egen fantasi för att spela spelet. Du kan själv välja vad du vill sysselsätta dig med och det finns därmed fler möjligheter och hållbarheten blir större. Spel av den linjära typen är betydligt vanligare och har större konkurrens än spel som Mortal Online.

Affärsmodell

Affärsmodellen för Mortal Online består huvudsakligen av månadsabonnemang. Till detta läggs så kallad mikrobetalning, det vill säga olika föremål eller egenskaper som spelaren kan köpa till utöver månadsabonnemanget. Utöver detta kan spelaren i mån av intresse göra så kallade donationer, där syftet ofta är att stödja utvecklingen av en viss egenskap eller ett föremål som alla i spelet kan ha nytta av. En förutsättning för att bli framgångsrik är att ha många spelare som vill vara med och spela under en längre tid. Det som gör modellen intressant är att kostnaderna för driften ökar i betydligt lägre takt jämfört med intäkterna, när mängden spelare ökar.

Aktien

B-aktien i Star Vault noterades den 28 september 2007 på AktieTorget. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF). Per den 31 mars 2016 uppgick antalet aktier i bolaget till 47 874 549, varav 1 250 000 är A-aktier, som inte är listade. A-aktien har röstvärde 10 och B-aktien har röstvärde 1.

Principer för delårsrapportens upprättande

Bokslutskommunikén har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd (K3).

Redovisningsprinciperna är oförändrade gentemot föregående år

Granskning av revisor

Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor

Kommande finansiella rapporter