Mortal Online – Steamlansering - uppdatering

Steamlanseringen har gått över förväntan överlag. Vi är mycket nöjda så här långt, även våra veteraner som varit med oss sedan dag ett.

Efter att lanseringen gick live i måndags kväll fick vi ett enormt stort tryck från tusentals spelare som ville spela Mortal Online. Vi fick en del problem med vår login server som hanterar trafiken och som vi nu har arbetat med hela veckan. Fokus har även legat på ytterligare förbättringar i vårt nya kösystem för att bättre hantera trafiken av nya spelare.
Mortal Online kom direkt upp på topp 3 mest populära nysläppta spel. De två spelen före oss är jättar: Mad Max samt Metal Gear Solid. Trycket har varit konstant av nya spelare och våra startpositioner är helt fyllda med spelare. Mycket roligt att se för både nya och gamla spelare som ser att det verkligen är liv i spelvärlden.

Vi har fortsatt haft en del problem relaterat det stora trycket på loginservern som vi fortfarande debuggar och förbättrar för att bättre kunna hantera. Trots stresstester av stor volym är det mycket svårt att hantera och förutse vilka typer av problem som kan uppstå vid denna typ av stress på servrarna. Det vi kan konstatera som även spelarna intygar, är att vi har otroligt bra prestanda på våra noder, där spelarna hanteras, samt prestandan för att rendera många karaktärer på skärmen samtidigt, något som vi tidigare haft farhågor att det kunde bli problem för spelarnas datorer att hantera. Det var därför vi valde att bygga om karaktärssystemet innan Steamreleasen, vilket vi nu ser var ett bra beslut. Vi bygger fortfarande för att loginservern ska kunna hantera fler spelare samtidigt då spelare just nu får vänta i ett kösystem.

Vi har fått god feedback på olika områden via Steam som vi använt och uppdaterat för att förbättra delar för de nya spelarna. Där får vi gott intryck då vi är aktiva med spelarbasen.
Databasen som håller i alla spelares data, blev under releasedagen dubbelt så stor på en dag som den blivit under tidigare 5 års spelande. Det visar på det enorma tryck av nya karaktärer i spelet. 53000 nerladdningar har gjorts enbart via Steam sedan release hittills. Alla dessa spelare har inte hunnit komma in i spelet ännu. Flera spelare började streama spelet i real tid när de spelar spelet på tex twitch.tv där hundratals spelare tittar på när de spelar. Vi har ungefär lika många spelare aktiva via Steam enbart som Eve Online just nu.

Henrik Nyström,
styrelseledamot och VD

Star Vault AB
216 10 Limhamn

E-post:                         info@starvault.se
Hemsida:                      www.starvault.se

Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö/Limhamn. Bolaget utvecklar i dagsläget ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG).

Taggar: