Nytt lanseringsfönster för OVERKILL’s The Walking Dead

STOCKHOLM, SWEDEN (5:e maj, 2017) Starbreeze AB meddelade idag tillsammans med sin partner Skybound Entertainment, att lanseringsfönstret för det pågående utvecklingsprojektet OVERKILL’s The Walking Dead har senarelagts till andra halvåret 2018.

"Vi har tillsammans med utvecklingsteamet för OVERKILL's The Walking Dead beslutat att förlänga produktionsschemat så att titeln ska nå sin fulla potential och driva vår ursprungliga vision ytterligare ett steg. Tillsammans med Skybound Entertainment är vi fullt dedikerade till att släppa en oförglömlig upplevelse för fans över hela världen och därefter fortsatt stödja den med högkvalitativt innehåll under kommande år”, säger Starbreeze VD Bo Andersson Klint.

Under Starbreeze Starstream, ett exklusivt event som sänds live på Twitch.tv den 10 maj, ges för första gången en inblick i utvecklingen av OVERKILL’s The Walking Dead. Mer information om eventet finns här: http://www.starbreeze.com/starstream

Starbreeze OVERKILL’s The Walking Dead är ett spel under utveckling baserat på den populära
The Walking Dead serien skapad av Robert Kirkman som också äger rättigheterna. År 2010 hade den mycket populära TV-serien baserad på den ursprungliga serien premiär. OVERKILL – a Starbreeze Studio skapar ett helt nytt co-op spel byggt på The Walking Dead-universumet som utforskar nya exklusiva karaktärer och storylines. Spelet kommer att ge stora möjligheter till återspelbarhet genom ett unikt och dynamiskt levelsystem.

Starbreeze har tidigare kommunicerat att spelet skulle vara färdigställt under senare delen av 2017. Exakt lanseringsdatum meddelas vid ett senare tillfälle.

Maeva Sponbergs, EVP of Communication and Head of Investor Relations, Starbreeze AB
Tel: +46(0)8-209 208, email: ir@starbreeze.com

Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5:e maj 2017 kl. 19:00 CET.

Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa underhållningsprodukter. Med studios i Stockholm, Paris, Los Angeles, Barcelona och Bryssel skapar vi spel och virtual reality-produkter efter egen design och med licensierat innehåll. Starbreeze mest aktuella speltitlar inkluderar PAYDAY 2®, VR- shootern John Wick och den kommande överlevnads-shootern OVERKILL’s The Walking Dead. Under bolagets förläggarverksamhet har Starbreeze tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour Digital framgångsrikt lanserat skräck-thrillern Dead by Daylight.

Starbreeze har som mål att utveckla uppslukande virtual reality- upplevelser genom att integrera mjukvara och hårdvara i bolagets StarVR® HMD som produceras i samarbete med Acer, och som med sitt unika 210-graders synfält levererar högkvalitativa VR-upplevelser till en bred publik. Tillsammans med IMAX strävar Starbreeze efter att dominera den destinationsbaserade VR-marknaden med IMAX VR centers. I januari 2017 öppnade det första IMAX VR-centret i Los Angeles.

Med huvudkontor i Stockholm, är Starbreeze aktier noterade på Nasdaq Stockholm First North Premier under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B- aktien). Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic.

För mer information, besök http://www.starbreeze.com, http://www.starvr.com, http://www.overkillsoftware.com

About Skybound Entertainment

Founded in 2010, Skybound Entertainment is a multiplatform entertainment company that houses projects ranging from television, film, digital content, comics, interactive gaming, and live events.

Skybound Entertainment is responsible for such television hits including The Walking Dead, Fear the Walking Dead and Outcast. Moving into the digital content space, Skybound produced the first-ever narrative VR series, Gone, for Samsung’s Milk VR platform and in 2017 will produce VR horror series Lies Within, which is the first project out of Skybound’s partnership with interactive theatrical company Delusion. Skyboud recently announced the film adaptation of Robert Kirkman’s second-longest running comic series Invincible, with Seth Rogen and Evan Goldberg attached to direct, write, and produce the movie for Universal.

Additional newly announced Skybound projects include Five Year, Mastermind and Heroes and Villains: The History of Comics.