Starbreeze säljer tillbaka förlagsrättigheterna för “System Shock 3” till OtherSide Entertainment

STOCKHOLM (11 februari, 2019)– Starbreeze och OtherSide Entertainment har gemensamt kommit överens om att sälja tillbaka förlagsrättigheterna till spelet ”System Shock 3” till OtherSide Entertainment. Starbreeze förväntar sig att få full ersättning för de kostnader bolaget har haft i samband med utvecklingen av spelet.

Starbreeze förvärvade förlagsrättigheterna för ”System Shock 3” under 2017 och har sedan dess delvis finansierat utvecklingen av spelet. Titelägaren OtherSiade Entertainment och Starbreeze har nu nått en överenskommelse där Starbreeze säljer tillbaka förlagsrättigheterna för spelet med möjlighet att återhämta utvecklingskostnaderna.

“Att sälja tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 är den bästa lösningen för oss, men givetvis är det tråkigt att vi inte kan slutföra projektet med OtherSide. System Shock 3 är en fantastisk titel utvecklad i samarbete med branchlegenden Warren Spector och jag ser fram emot att få se spelet när det släpps”, säger Mikael Nermark, tf VD för Starbreeze AB.

Som tidigare meddelats, kommer Starbreeze att fokusera på kärnverksamheten, spelutveckling och förlagsverksamhet. Starbreeze har fortsättningsvis förlagsrättigheterna för ”Psychonauts 2” och ”Ten Crowns”

##

Pia Rosin, Interim Head of Investor Relations

Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 februari 2019 kl. 18:50 CET.

Starbreeze är en oberoende utvecklare, skapare, förläggare och distributör av PC och konsolspel med ett globalt marknadsfokus, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris, Bangalore och Dehradun. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-aktien). Starbreeze meddelade den 3:e december att bolaget, inklusive vissa dotterbolag, befinner sig i rekonstruktion.  För mer information, besök starbreeze.com