Ny teknologi löser vardagsproblem för många med hörselnedsättning

Report this content

En vanlig frustration hos många med hörselnedsättning är Tv-tittandet och behovet av att ständigt skruva upp volymen. I maj lanserar Starkey den nya serien av hörapparater, Wi Series, med trådlös uppkoppling, minimalt bakgrundsbuller och eliminerad återkoppling - vilket innebär slut på tjutande och visslande hörapparater. Med den allra senaste tekniken kan ljudet från TV, radio, MP3 eller datorn överföras direkt till hörapparaten utan extra utrustning. Då blir det enklare att lyssna på nyheterna och omgivningen slipper klaga på att Tv- eller radiovolymen är för hög.

Med den nya trådlösa tekniken slipper man använda slinga eller hörlurar. Den inbyggda antennen ger en räckvidd på upp till 10 meter. Det innebär att du kan stå i köket och samtidigt lyssna på nyheterna direkt i din hörapparat även om Tv:n står i ett angränsande rum.  Samtidigt kan omgivningen lyssna på den volym som är lämpligast för dem.  Tack vare att Wi Series arbetar med frekvensen 900 MHz får man en längre räckvidd och en trådlös kommunikation mellan hörapparaterna. Den nya tekniken i Wi Series ställs in och anpassas efter användarens behov. Med hjälp av en fjärrkontroll, som finns som extrautrustning, kan användaren själv justera ljudet.

En nyhet för personer som bär hörapparat på båda öronen är att de nya hörapparaterna kommunicerar trådlöst med varandra. Om användaren byter program eller justerar ljudet på en hörapparat ställer den andra om sig automatiskt. Oönskat bakgrundsbuller filtreras bort och bättre riktningshörsel skapas.

På sommaren är det många som har bekymmer med att hörapparaten blir fuktig och slutar fungera. I Wi Series finns ett inbyggt fuktskyddsystem som gör att hörapparaten tål både vatten, svett och fukt. Wi Series är en diskret bakom-örat-apparat som finns att få i sex olika färger.

- De hörapparater som upphandlas av landstinget har många gånger en teknisk begränsning säger Elisabeth Sjöberg, audionom på Starkey. Med tanke på att landstingets upphandlingar sker oftast var tredje år riskerar modellerna bli omoderna. Den tekniska utvecklingen inom hörapparater går så snabbt framåt. Många användare kräver mycket mer av sin hörapparat och behöver dagligen koppla upp sig mot all slags teknisk utrustning.

Många drar sig för att söka hjälp
I Sverige finns det cirka 640 000 hörselskadade i åldern 16-64 år. Cirka 63 procent av alla hörselskadade i yrkesverksam ålder är under 65 år. Studier visar att det tar tio år från att en hörselskada upptäcks tills individen gör något åt sin situation(1). Många drar sig för att söka hjälp och det finns förutfattade meningar om att hörapparater är otympliga och tjuter. Med dagens tekniskt avancerade och små, designade hörhjälpmedel har problemen med tjut, buller och störande ljud avlägsnats. Att sitta på ett arbetsmöte, gå på fest eller restaurang ska inte längre behöva vara ett problem.

(1)    Källa, Hörselskadades Riksförbund, www.hrf.se

För närmare information kontakta:
Mats Mood, vd Starkey Sverige, tel 070 583 43 47
ElisabethSjöberg, audionom Starkey Sverige, tel 073 600 66 40

Högupplösta bilder finns:
 www.starkey.se/press

Starkey är ett USA-baserat företag, världsledande leverantör inom hörseltekniska hjälpmedel som bedriver tillverkning och försäljning av hörapparater, hörseltekniska hjälpmedel och audiologiska mätinstrument. Starkey finns på mer än 100 marknader och har 3 250 anställda. Starkey Sverige har ett kontor med försäljning och hörapparatservice i Stockholm. Kontoret har 10 anställda. Starkeys produktsortiment marknadsförs under produktnamnen Wi Series, S Series iQ, SoundLens, Destiny, Zon och Soundscope, hörselskyddet som är  framtaget för jakt.

Taggar: