Högre bensinpris gör att allt fler tankar E85

Under mars ökade Statoils försäljning av E85 med 20 procent jämfört med föregående månad. Men jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 25 procent.

– Vår försäljning av E85 ökar igen vilket är glädjande ur klimatsynpunkt. Nu när bensinpriset stiger ser vi att allt fler etanolbilister väljer att tanka E85 igen. Vinterns nedgång i E85 försäljningen visar hur priskänsliga även kunder med ett uttalat miljö- och klimatintresse är, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

Under mars sålde Statoil över 4 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 370 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel.
– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade låginblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör, Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under mars 2009 utgjordes till 7,2 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 58,7 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,1 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under mars 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 16 202 ton, motsvarande 5 449 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

All etanol i Svenska Statoils försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt vår leverantörs definition. Det innebär bland annat att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Vår etanol minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.
Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?