Inga rån mot Statoil under första halvåret 2010

Bara fyra rånförsök genomfördes mot Statoilstationer under första halvåret 2010 jämfört med tio rån/rånförsök samma period 2009 vilket är en minskning med 60 procent. I branschen i övrigt har minskningen varit 23 procent under samma period.

– Det låga utfallet är en positiv följd av vårt säkerhetsarbete och resultatet är det bästa på över tio år. Vi har satsat både på teknik och på utbildning av personalen. Alla våra stationer har nu slutet kontanthanteringssystem vilket bidrar till en ännu tryggare arbetsplats för vår personal, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetschef Statoil.

Under 2009 var medianvärdet för rånbytet 1 200 kronor på Statoilstationerna. Fyra av sex rån mot Statoil klaras upp, jämfört med bara tre av tio för det totala antalet butiksrån.

– Tre av de fyra gärningsmännen som försökt råna oss i år är gripna vilket förstås är glädjande. Det är att ta en stor risk att försöka råna våra stationer eftersom rånbytet är lågt och de flesta rån klaras upp, säger Torbjörn Lenstad.

Statoil arbetar sedan flera år systematiskt med att öka säkerheten och att minska risken för rån på stationerna. Bland annat utbildas personalen i hur man agerar vid butiksrån till exempel hur man tar signalement på rånarna. Samtidigt har olika tekniska lösningar införts, som exempelvis slutet kontanthanteringssystem på samtliga stationer, övervakningskamera och larm.

För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Lenstad, säkerhetschef Statoil: 070-594 79 97 Tove Grönkvist, informatör Statoil: 070-429 64 45

Taggar: