Ny lagerlösning för Statoil Fuel & Retail; centrallager i Flen stänger

Statoil Fuel & Retail effektiviserar lagerhållningen för vissa butiksvaror och stänger därmed nuvarande centrallager i Flen. Lagret i Flen, som i dagsläget sysselsätter 48 anställda, kommer att stängas under april 2015.

Alla anställda vid lagret i Flen informerades vid ett möte under tisdagen om den förestående åtgärden.

”Det är mycket tråkigt att behöva lägga ner en välskött verksamhet säger Ole Christian Remen, Logistikdirektör Europa. Samtidigt är verkligheten att vi verkar på en konkurrensutsatt marknad där vi ständigt måste se över våra arbetssätt. Genom det nya upplägget med lokala grossister håller vi nere antalet transporter och gör hela varuflödet enklare och mer rationellt för våra butiker.”

Lagret i Flen är en del av Statoil Fuel & Retail Sverige AB och betjänar Statoils skandinaviska marknad med bland annat smörjoljor och andra bil- och bilvårdsrelaterade produkter. Övriga varor som säljs på drivmedelsstationerna köps in till stationerna via nationella grossister. Dessa kommer kunna ta hand om hela varuflödet till stationerna i Danmark, Norge och Sverige. Det ger en mer rationell och miljövänlig logistik eftersom stationerna får alla sina varor från ett håll och transporterna längd och antal kan hållas nere.

Avvecklingen av lagerverksamheten i Flen kommer att ske succesivt från årsskiftet fram till och med april 2015. Statoil Fuel & Retail samarbetar med arbetsförmedlingen, trygghetsrådet och de lokala fackliga organisationerna för att underlätta omställningen för de anställda.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Carlström, Lagerchef Flen Statoil Fuel & Retail 070 429 68 91

Ylwa Swenzén Kommunikationsdirektör Statoil Fuel & Retail Special Products 070 429 62 70

Det är mycket tråkigt att behöva lägga ner en välskött verksamhet
Ole Christian Remen, Logistikdirektör Europa
Ole Christian Remen, Logistikdirektör Europa