Statoil etablerar ny truckdieselanläggning för förnybara drivmedel till tung trafik

Statoil etablerar, tillsammans med AGA och markägare HT arrendebolag, en av Sveriges största och modernaste truckdieselanläggningar med möjlighet att tanka olika förnybara drivmedel för tung trafik.

Nu har första spadtaget för truckdieselanläggningen i Örebro tagits som beräknas öppnas under sommaren 2013.

– Nu etablerar vi en av Sveriges modernaste truckdieselanläggningar där tung trafik kan tanka flera olika förnybara drivmedel på ett och samma ställe. Vi är med och utvecklar drivmedelsmarknaden för framtiden, där vi ser en ökad del av olika hybridlösningar. Ett exempel är flytande fordonsgas och diesel som kommer att finnas på stationen i Örebro, säger Pär Widell, etableringschef, Svenska Statoil.

Statoil och AGA har genom samarbete etablerat flera fordonsgasanläggningar främst i Stockholm- och Mälardalsområdet för att tillgodose den ökade efterfrågan på fordonsgas för personbilar. Med truckdieselstationen i Örebro öppnar Statoil sin andra truckdieselanläggning där det går att tanka flytande fordonsgas som kan användas i fordon med dieselmotorer anpassade för metan. Volvo har idag utvecklat lastbilar med metandieselteknik som har särskilda tankar för flytande metangas.

– Vi tror mycket på flytande fordonsgas som det mest intressanta alternativet till diesel för tung trafik och ser det här som en bredare satsning för det segmentet, säger Roger Andersson, AGA Gas, New Business.

På Statoils nya truckdieselanläggning i Örebro kommer, förutom flytande fordonsgas LNG, att kunna tankas biodiesel B100 och miles diesel med upp till 30 % förnybara biokomponenter (HVO-diesel). Stationen kommer också att tillhandahålla Svanenmärkt spolarvätska på pump samt AdBlue® som reducerar utsläppen av kväveoxid och partiklar. Det kommer även att finnas en fordonsgasanläggning där personbilar som drivs med gas kan tanka.

Mer information om drivmedelsprodukterna finns på statoil.se

För ytterligare information, kontakta:
Pär Widell, etableringschef, Statoil Fuel & Retail Sverige AB, tel: 070-429 6567, par.widell@statoilfuelretail.com
Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail, Sverige AB, tel: 070-592 3882, anders.huss@statoilfuelretail.com

Nu etablerar vi en av Sveriges modernaste truckdieselanläggningar där tung trafik kan tanka flera olika förnybara drivmedel på ett och samma ställe. Vi är med och utvecklar drivmedelsmarknaden för framtiden, där vi ser en ökad del av olika hybridlösningar. Ett exempel är flytande fordonsgas och diesel som kommer att finnas på stationen i Örebro.
Pär Widell, etableringschef, Svenska Statoil