Statoil och Svenska Kocklandslaget lanserar ny laxsallad

Nu presenterar Statoil tillsammans med Svenska Kocklandslaget det tredje gästspelet; en sallad med kallrökt lax, sparris och risonipasta. Under hela 2012 kommer Statoil att fortsätta att förbättra maten längs vägen och erbjuda flera goda maträtter framtagna tillsammans med Svenska Kocklandslaget.

Statoil är Sveriges fjärde största snabbmatsaktör och fortsätter att satsa på att utveckla och erbjuda god mat av hög kvalitet längs vägen. Samarbetet med Svenska Kocklandslaget pågår under hela året på alla Statoils fullservicestationer. Hittills har tre av åtta nya kvalitetsprodukter presenterats.

– Under sommaren är det högsäsong för sallader och då passar laxsalladen väl in. För oss är det helt rätt att utveckla vårt materbjudande tillsammans med Svenska Kocklandslaget. Vi arbetar hårt för att kunna erbjuda god, fräsch och variationsrik mat längs vägen. Sallader är tillsammans med korv och smörgåsar en viktig del av vårt materbjudande, säger Pernilla Engman, kategorichef för snabbmat på Svenska Statoil.

Den nya salladen består av kallrökt lax i sällskap med säsongens fräscha primörer som grön sparris, gröna ärtor och ärtskott. Dessutom ingår Risonipasta och späda salladsblad vilket ger en matig sallad som med en mild honungsvinägrett bjuder till ett smakligt och nyttigt pausmål.

– Med dagens allt mer bränslesnåla bilar bör ingen köra mer än tre timmar i sträck utan en paus. Ett stopp hos oss på Statoil ger pausen en extra dimension, då vi har ett brett utbud av traditionella och nya produkter som snabbt serveras, säger Pernilla Engman.

Svenska Kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och har till uppdrag att fortsätta utveckla det unika svenska köket såväl som den internationella tävlingsgastronomin. Var fjärde år sätts ett nytt landslag samman av noggrant handplockade kockar och konditorer. Svenska Kocklandslaget har kommit på medaljplats i alla internationella tävlingar sedan 1996. Toppat med Guld i Culinary Olympics både år 2000 och 2004. Nästa utmaning som väntar är OS i Tyskland i oktober i år mot 36 nationer från hela världen.

– Tillsammans med Statoil erbjuder vi det lilla extra längs vägen och Svenska Kocklandslaget hoppas med dessa produkter och råvaror kunna påverka maten överlag längs vägarna i rätt riktning. Vi har tillsammans genomfört ett gediget arbete för att säkerställa att råvaror och produkter håller samma höga kvalitet på alla stationer. Lammkorven med picklad lök och stark senap är min egen personliga favorit. Nu får den hård konkurrens av laxsalladen, säger Evert Bränd projektledare för Svenska Kocklandslaget.

För mer information kontakta gärna:
Pernilla Engman, chef kategori snabbmat, Svenska Statoil, tel: 070-429 6404, peengm@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.

– Under sommaren är det högsäsong för sallader och då passar laxsalladen väl in. För oss är det helt rätt att utveckla vårt materbjudande tillsammans med Svenska Kocklandslaget. Vi arbetar hårt för att kunna erbjuda god, fräsch och variationsrik mat längs vägen. Sallader är tillsammans med korv och smörgåsar en viktig del av vårt materbjudande.
Pernilla Engman, kategorichef för snabbmat på Svenska Statoil
– Tillsammans med Statoil erbjuder vi det lilla extra längs vägen och Svenska Kocklandslaget hoppas med dessa produkter och råvaror kunna påverka maten överlag längs vägarna i rätt riktning. Vi har tillsammans genomfört ett gediget arbete för att säkerställa att råvaror och produkter håller samma höga kvalitet på alla stationer. Lammkorven med picklad lök och stark senap är min egen personliga favorit. Nu får den hård konkurrens av laxsalladen.
Evert Bränd projektledare för Svenska Kocklandslaget