Statoils bensin i Sverige är nu helt svavelfri

Från den 1 januari 2005 är all bensin som säljs på Statoils nära 600 bensinstationer i Sverige helt svavelfri. Enligt EU:s krav ska all bensin vara svavelfri från och med 2009, men redan i december i år började den svavelfria bensinen distribueras till Statoils stationer.

– Det svavelfria bränslet i kombination med framtida krav på mer avancerade katalysatorer i nya bilar bidrar till renare luft i tätorter, säger Einar Botten, drivmedelsansvarig på Statoil. Statoils svavelfria bensin framställs i huvudsak på Statoils raffinaderi i Kalundborg i Danmark. Redan under december i år började den svavelfria bensinen distribueras till Statoils stationer i Sverige. Från den 1 januari 2005 ska alla Statoilstationer endast sälja svavelfri bensin och diesel. – Vi går nu ytterligare ett steg i miljöanpassningen av fordonsdrivmedel. Den svavelfria bensinen bidrar inte bara till renare luft utan även till att bilarnas katalysator fungerar bättre och håller längre, säger Einar Botten. Statoil tog bort svavel ur dieseln redan 1994 och från den 1 januari 2005 är all bensin som Statoil säljer helt svavelfri. Samtidigt sänks aromathalten i bensin, vilket innebär att bensinen blir mindre hälsofarlig. Enligt EU:s krav får bensin från och med den 1 januari 2005 endast innehålla 50 milligram svavel per kilo och från 2009 ska den vara helt fri från svavel. Eldning av fossila bränslen som innehåller svavel medför utsläpp av svavelföreningar som försurar sjöar och skogar. För ytterligare information, kontakta: Einar Botten, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 61 54, 070-429 61 54 eller einar.botten@statoil.com Bjarne Lindberg, ansvarig produktkvalitet Statoil: 08-429 65 56, 070-429 65 56 eller bjarne.lindberg@statoil.com Anna Åberg, informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com