Svag ökning av E85 försäljningen under februari

Under februari ökade Statoils försäljning av E85 med 15 procent jämfört med föregående månad. Men jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 31 procent.

– Försäljningsökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan ökat bensinpris och vår försäljning av E85. Många kunder vill minska sin klimatpåverkan men i tider med ekonomisk oro är ändå priset det som avgör vad man tankar, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 365 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel.

– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade låginblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under februari 2009 utgjordes till 7,1 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 58,5 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,4 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under februari 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 13 720 ton, motsvarande 4 614 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

All etanol i svenska Statoil försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt vår leverantörs definition. Det innebär att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kommer från brasilianska sockerrör vilket minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?