Fyll oljetanken före nyår - spara pengar

Fyll oljetanken före nyår - spara pengar Vid årsskiftet höjs koldioxidskatten vilket bland annat innebär att skatten på villaolja ökar med 15 procent. Kostnaden för att värma upp en normalvilla ökar därmed med drygt 1 600 kronor per år. För garanterad leverans från Statoil före nyår måste villaoljan beställas senast den 8 december. Enligt höstens budgetproposition kommer skatten på villaolja att höjas med 15 procent eller 545 kronor per kubikmeter. Vart femte småhus, det vill säga 343 000 svenska villor, värms upp helt eller delvis med olja. För en normalvilla, med en årsförbrukning på cirka tre kubikmeter, innebär det en ökad uppvärmningskostnad med drygt 1 600 kronor per år. - Våra kunder brukar uppmärksamma de återkommande skattehöjningarna och fylla på oljetanken inför årsskiftet. Under december förra året var försäljningen av villaolja drygt 40 procent högre än månaden innan. Vi räknar med samma utveckling i år, säger Annika Friberg, försäljningsdirektör på Svenska Statoil. Den 19 november behandlar riksdagen budgetpropositionens förslag om höjda koldioxidskatter. För att vara garanterad leverans av villaolja från Statoil före årsskiftet måste beställningen göras senast måndagen den 8 december. För mer information, kontakta: Annika Friberg, försäljningsdirektör Svenska Statoil AB: 08-429 66 47, 070-429 66 47, annika.friberg@statoil.com Maria Persson, informatör Statoil: 08-429 63 64, 070-429 61 91, maria.persson@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 418 anställda och en omsättning på 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00620/wkr0002.pdf