Statoil blandar 50 000 kubikmeter etanol i bensinen

Statoil blandar 50 000 kubikmeter etanol i bensinen Inom kort kan Statoilkunder köra med ett bättre miljösamvete. Det blir följden när Statoil nu låginblandar etanol i den 95-oktaniga bensinen. 50 000 kubikmeter bensin per år ersätts med etanol, vilket minskar utsläppen av koldioxid. - I slutet av augusti kommer cirka 90 procent av den 95-oktaniga bensin som säljs vid Statoilstationer att innehålla fem procent etanol, säger Helena Fornstedt, drivmedelsansvarig på Statoil. Sedan 2001 har fem procent etanol låginblandats i merparten av all 95- oktanig bensin i Mälardalen. De goda erfarenheterna från Mälardalen, och regeringens beslut att under 2003 ge full skattebefrielse för etanol, möjliggör en utökning av den etanolinblandade bensinen. - Låginblandning är ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen. Statoil bidrar nu aktivt till att Sverige kommer att nå EU:s målsättning att 5,75 procent av allt drivmedel ska vara biobaserat år 2010, säger Helena Fornstedt. Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete med att bygga om Statoils depåer och förbereda stationerna för att ta emot den låginblandade bensinen, så kallad E5 bensin. Etanol är ett förnyelsebart bränsle som tillverkas av jordbruksprodukter. Tack vare etanolinblandningen i E5 minskar utsläppen av koldioxid. Etanol har bra bränsleegenskaper och passar därför utmärkt som komponent i bensin. Enligt gällande bensinstandard i Sverige och EU kan upp till fem procent etanol blandas in i bensinen. Ingen anpassning av motorerna behöver göras, utan alla fordon som tankar 95-oktan kan köras på låginblandad bensin. För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, drivmedelsansvarig Statoil, 08-429 61 32, mobilnr 070- 429 61 32, helena.fornstedt@statoil.com Bjarne Lindberg, ansvarig produktkvalitet Statoil, 08-429 65 56, mobilnr 070-429 65 56, bjarne.lindberg@statoil.com Maria Persson, informatör Statoil, 08-429 63 65, mobilnr 070-429 63 65, maria.persson@statoil.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/03/20030703BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/03/20030703BIT00060/wkr0002.pdf