Statoil först i Europa med SmarTire

Statoil först i Europa med SmarTire Som första företag i Europa testar Statoil SmarTire, ett däckövervakningssystem för motorfordon, på en av sina tankbilar. Med rätt däcktryck kan bränsleförbrukning och däckslitage minskas vilket skonar miljön och ökar säkerheten. Trafiksäkerhet är ett prioriterat område för Statoil och detta test görs som ett led i säkerhetsarbetet. Systemet som hittills endast monterats på personbilar och motorcyklar, skall monteras på den senast inköpta tankbilen och släpet i början på juli. Ekipaget som totalt har 16 hjul ska frakta flygbränsle till Arlanda. - Ur säkerhetssynpunkt är det mycket viktigt att ha kontroll på tryck och temperatur i däcken. En däckbrand är mycket svårsläckt och kan få stora konsekvenser, speciellt när man kör farligt gods, säger Eva Persson, driftchef på Statoil. SmarTire är ett system designat och utvecklat tillsammans med biltillverkare. Det fungerar på så sätt att en sensor kopplas in i varje däck som sedan trådlöst överför information om däcktryck och temperatur till en display inne i bilen. Detta gör att chauffören kan övervaka däckstatus och får möjlighet att åtgärda fel som uppstår vid förändrat däcktryck. Att alltid ha kontroll på däcktrycket är viktigt för säkerhet, prestanda och bränsleförbrukning. För ytterligare information, kontakta: Eva Persson, driftchef Statoil , 070-429 60 49, eva.persson@statoil.com Stig-Inge Blennow, projektledare Statoil, 070-641 02 06, stig- inge.blennow@statoil.coma Vivianne Habra, informatör Statoil, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 418 anställda och en omsättning på 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030701BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030701BIT00160/wkr0002.pdf