Christina Doctare och Paul van Buitenen fick ST:s arbetslivspris

Christina Doctare och Paul van Buitenen fick ST:s arbetslivspris Statstjänstemannaförbundet utdelar vid sin kongress i dag förbundets årliga arbetslivspris. I år fick två personer motta priset: läkaren Christina Doctare och före detta EU-revisorn Paul van Buitenen. Christina Doctare mottar priset vid en ceremoni kl 9 00 på ST:s kongress i Norra Latin. Hon deltar även vid ett lunchseminarium kl 12 30 om ST:s nya arbetsmiljöundersökning. Paul van Buitenen kan inte närvara vid prisutdelningen, och priset mottas i hans ställe av vännen och förra EU- parlamentarikern Malou Lindholm. Motiveringen för årets pristagare lyder: "Christina Doctare har under hela 90-talet fört en uthållig och beundransvärd kamp mot tortyr och krigsförbrytelser, inte minst i FN:s tjänst på Balkan. Mot bakgrund av bland annat dessa erfarenheter efterlyser hon ett samhälle som bättre passar för oss människor, samtidigt som hon förespråkar ett mer humant arbetsliv." "Paul van Buitenen får ST:s arbetslivspris för sina orädda avslöjanden av fusk och korruption vid EU-kommissionen, vilka ledde till att kommissionen tvingades avgå. Hans insats har haft en avgörande betydelse för ökad öppenhet och tillgänglighet inom EU." Arbetslivspriset består - förutom äran - av en prissumma på 25 000 kronor. Med priset vill ST uppmärksamma personer som gjort en betydelsefull insats för svenskt arbetsliv och svensk demokrati. För ytterligare information kontakta Lisbeth Eklund, förbundsordförande ST 070-665 52 98 Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00020/bit0002.pdf