Partierna splittrade om öppenhet i EU

P R E S S M E D D E L A N D E Statstjänstemannaförbundet Stockholm 1999-05-26 sidan 1(1) Partierna splittrade om öppenhet i EU Socialdemokraternas, kristdemokraternas och moderaternas kandidater i EU-valet är internt splittrade när det gäller öppenheten i EU:s beslutsfattande. Det visar en undersökning som Statstjänstemannaförbundet gjort bland partiernas kandidater. Hälften av de presumtiva EU-parlamentarikerna från de tre partierna anser att EU:s ministerråd, i likhet med riksdagen och andra nationella parlament, ska lagstifta inför öppna dörrar. Det är en demokratisk rättighet, tycker Peder Wachtmeister (m), och får medhåll av partikamraterna Staffan Burenstam Linder och Lisbeth Grönfeldt Bergman. Charlotte Cederschiöld, Christel Anderberg och Walburga Douglas, som också står på moderaternas lista i EU-valet, vill emellertid ha fortsatt slutna dörrar i rådet. Öppenheten behövs för att ländernas regeringschefer och ministrar ska kunna ställas till ansvar i sina hemländers parlament, säger Lennart Sacrédeus (kd). Den inställningen delas av kristdemokraterna Helena Halldorf Romero och Holger Gustafsson, men inte av partiets förstanamn Anders Wijkman eller Ingrid Näslund, nummer två på kd-listan. Av elva tillfrågade socialdemokrater är fem skeptiska till en öppen lagstiftningsprocess. Det gäller exempelvis de tre personer som toppar partiets lista: Pierre Schori, Anneli Hulthén och Jan Andersson. Kandidaterna från centern, folkpartiet, miljöpartiet och vänsterpartiet anser alla att rådet måste öppnas för insyn. Undersökningen visar också att de svenska EU-kandidaterna är ense i kravet på en offentlighetsprincip i EU och meddelarfrihet för de EU-anställda. Pierre Schori säger sig dock inte se någon anledning till att kravet på meddelarfrihet ”ska göras till en huvudfråga”. För ytterligare information kontakta Lisbeth Eklund, förbundsordförande 070-665 52 98 Gunnar Johanson, kanslichef ST 010-216 81 85 Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164