Postitivt med villkorlig försäljning av Postgirot

Positivt med villkorlig försäljning av Postgirot - Regeringens villkor för en utförsäljning av Postgirot visar att man har tagit intryck av det starka stöd som Posten och postkontoren har bland svenska folket. Men regeringen måste också ta ett ansvar för Postgirots personal om det blir uppsägningar efter utförsäljningen. Det säger ST:s ordförande Annette Carnhede i en kommentar till regeringens beslut att ge Posten mandat att sälja Postgirot. Statstjänstemannaförbundet har under hösten drivit en kampanj för att Posten även i framtiden ska ha ett väl utbyggt kontorsnät och service för in- och utbetalningar, den så kallade kassaservicen. Dagens regeringsbeslut innebär att Posten får krav på sig att "tillhandahålla en grundläggande kassaservice" även efter en försäljning av Postgirot. - Vi har kämpat hårt för kassaservicen och vi har i alla fall nått halvvägs, säger Kjell Strömbäck, ordförande i ST Post. Ett frågetecken är dock vad regeringen menar med "grundläggande" kassaservice. - Det är bra att äntligen få veta hur det skall bli med Postgirot, framhåller ordföranden för girosektionen på ST Post, Ann-Christin Lindgren. Det kan minska den oro som många har känt sedan förra hösten. Nu kan vi känna att det finns möjlighet till utveckling både för personalen och för organisationen. Enligt regeringens beslut ska förändringarna av Postens kontorsnät ske varsamt, och fler så kallade serviceställen ska finnas jämfört med antalet postkontor i dag. Regeringen ställer också som villkor för en utförsäljning att de postanställda som berörs av uppsägningar ska få hjälp till arbete eller utbildning. Däremot ges inga sådana uttryckliga löften till de anställda på Postgirot. - Det är mycket viktigt att regeringen garanterar ett lika gott stöd till anställda på Postgirot som eventuellt sägs upp efter att en ny ägare tagit över, understryker Ann-Christin Lindgren. För ytterligare information kontakta Ann-Christin Lindgren, ordf 08-781 35 92 Girosektionen ST Post Kjell Strömbäck, ordförande ST 0709-80 80 8 Post Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00620/bit0002.pdf