Rättslig prövning nödvändig för de sparkade vid Stockholms EU-kontor

Statstjänstemannaförbundet begär tvisteförhandling Rättslig prövning nödvändig för de sparkade vid Stockholms EU-kontor Statstjänstemannaförbundet (ST) beslutade under morgonen att begära tvisteförhandling i en skadeståndstalan mot EU-kommissionen genom deras representation i Sverige - d v s Stockholms EU-kontor. - Det är av stor vikt att pröva den här frågan rättsligt. En arbetsgivare ska inte kunna anvisa de anställda att handla på ett visst sätt och sedan vända det mot dem och dessutom ge dem sparken. De med lägst befattning ska inte behöva schavottera för att chefer och de högsta ansvariga ska kunna slippa undan, säger Annette Carnhede, STs förbundsordförande. Därför väljer ST att begära tvisteförhandling och skadeståndstalan för de två ST-medlemmar, en vaktmästare och chaufför, som avskedats i samband med påståenden om bl a felaktig ersättnings- och fakturahantering vid EU- kontoret i Stockholm. För mer information, välkommen att kontakta: Annette Carnhede, förbundsordförande ST, tel 070-641 12 15 Torsten Nilsson, förbundsjurist, tel 070-582 52 08 Lena Gennemark, pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00400/bit0002.pdf