OM BONUSLÖNER Statstjänstemannaförbundet reaktion på att bonuslöner införs i de statliga bolagen. - Bonuslöner kan inte ersätta de ordinarie kollektivavtalen. För i grunden är det nödvändigt att generellt hålla uppe lönenivåerna i de statliga bolagen så att de är konkurrenskraftiga och kan dra till sig kompetent personal, kommenterar ST:s förbundsordförande Annette Carnhede. Bonusbaserad ersättning är bara en enskild punktinsats. - Ett bonussystem kan aldrig gottgöra en dålig löne- och personalpolitik. Det finns många andra faktorer som också är viktiga för att statliga verksamheter, oavsett om det är bolag eller myndigheter, ska kunna rekrytera och framför allt behålla sin personal. Arbetsmiljön och arbetsorganisationen är två sådana faktorer där våra undersökningar visar att det finns stora brister, kommenterar ST:s förbundsordförande Annette Carnhede. - För ytterligare information kontakta Annette Carnhede, förbundsordförande 070-641 12 15 Johan Tengblad, förhandlingschef 070-579 52 17 Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00550/bit0002.pdf