Svagt svar av Björn Rosengren till statligt anställda som mister jobb

Svagt svar av Björn Rosengren till statligt anställda som mister jobb I sitt tal vid Statstjänstemannaförbundets kongress sa näringsminister Björn Rosengren att utflyttningarna av statliga myndigheter på grund av förbandsnedläggningar "är ett pris vi får betala för freden" och det därmed minskade behovet av försvarsresurser. - "Vi" i det här fallet är tydligen de som i dag arbetar på dessa myndigheter, eftersom dessa enligt Björn Rosengren inte förväntas flytta med - då skulle det ju inte bli några "nya" arbetstillfällen, kommenterar ST:s förbundsordförande Lisbeth Eklund. - Det kan vi givetvis inte acceptera. Näringsministern talar i allmänna ordalag om det ansvar som staten har för sina anställda, och det är naturligtvis positivt. Men när det gäller de tusentals anställda, framför allt kvinnor, som blir kvar när jobbet flyttar hade han inget att säga. Vi kräver att de som inte följer med en utlokaliserad verksamhet ska ha kvar sina anställningar tills de har fått nytt arbete. För att klara det krävs att myndigheterna får särskilda resurser för omställningen. För ytterligare information kontakta Lisbeth Eklund, förbundsordförande ST 070-665 52 98 Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00430/bit0002.pdf