Uttalande mot rasism, nazism och främlingsfientlighet och för mångfald

UTTALANDE MOT RASISM, NAZISM OCH FRÄMLINGSFIENTLIGHET OCH FÖR MÅNGFALD Antaget av Statstjänstemannaförbundets kongress november 1999 Den senaste tidens händelser, där människor skadats eller mördats i sin tjänsteutövning, eller på sin fritid bara därför att de gett uttryck för sin uppfattning, visar att motsättningarna nu har skärpts. Våldet kan drabba alla, oavsett etniskt ursprung eller nationalitet, och de senaste våldsdåden visar att vår demokratiska rättighet att framföra våra åsikter nu är förenad med livsfara. Detta kan vi aldrig acceptera! Nynazister förhörs om bilbomben mot en journalist i Nacka. Morden på de två poliserna i Malexander misstänks ha utförts av nynazister. Mordet på fackföreningsmannen Björn Söderberg visar på en ondska och hänsynslöshet som vi inte trodde existerade i dagens Sverige. Ändå möter vi den gång på gång. Denna ondska finns i många, ofta inte så uppmärksammade, sammanhang. Rasistiskt klotter, främlingsfientliga åsikter och politiker som säger nej till invandring har blivit en del av vår vardag. Vi vill ha ett samhälle där människors lika värde är en realitet. Ett demokratiskt och mångkulturellt land vi alla kan vara stolta över att leva i. Vi vill därför uppmana alla till att ta en mer aktiv del i kampen mot den politiska extremhögern. Vi i de fackliga organisationerna måste ta vår del av ansvaret. Vi tar klar ställning mot nazismen. Vi ska tillsammans med andra folkrörelser på allvar ta upp kampen mot främlingsfientlighet. Vi ska vara positiva förebilder med humana budskap. Solidariteten i facket är en styrka som gör att människofientliga idéer inte kan gro. Vi har alla ett ansvar att värna mångfalden och förhindra etnisk diskriminering. Det är också hög tid att våra folkvalda politiker på alla nivåer visar att de kan agera bestämt och tydligt. Samhället som helhet måste använda alla demokratiska medel som står till buds i kampen mot rasism och främlingsfientlighet och vi måste värna mångfalden! Vi har alla ett ansvar för att humanismen och demokratin stärks. Demokratin är aldrig självklar, den måste värnas, om och om igen! För ytterligare information kontakta Lisbeth Eklund, förbundsordförande ST 070-665 52 98 Ann Dahlin, pressekreterare ST 08-790 51 64, 070-564 5164 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00650/bit0002.pdf