Göransson ny STCC-ledare

28:e segern i karriären, den andra på Ring Knutstorp och den fjärde i år.

Richard Göransson har övertagit STCC-ledningen efter segern i helgen före Robin Rudholm och Robert Dahlgren.
- Seger med Ekblom utan poäng, det kan inte bli bättre, säger Flash Engineering-föraren Richard Göransson.

Han låg fyra poäng efter Fredrik Ekblom i STCC-tabellen. Efter helgens race på Ring Knutstorp leder han före Ekblom med sex. En strategiseger från fjärde startposition som slutade i en duell med Robin Rudholm i depån.
- Det var som vanligt en stökig start, jag kom igenom och låg och pressade bakom Rudholm och Dahlgren, vi gjorde ett bra depåstopp och jag fick ett riktigt bra utvarv efter stoppet och kunde ta mig förbi. Helt underbar känsla, säger Göransson.

Volvoföraren Robert Dahlgren tog sin femte pole position för säsongen och sin första pallplats i år. Han ledde men tvingades släppa förbi sig först Rudholm och sedan Göransson.
- För oss var den här pallplatsen mer värd än att bråka med Göransson och Rudholm som låg på snabbare pace. Rudholm gjorde en snygg omkörning och när Göransson kom ikapp visste jag vilken pace han låg på. Han tog sig om och då var det bara att försöka hänga på. För oss känns den här pallplatsen som en seger, säger Dahlgren.

Rudholm hade sin andra STCC-seger i karriären inom räckhåll. Men tvingades till sist ge sig mot Göransson.
- Jag rullade lite för långt in i depåstoppsrutan och gjorde det lite svårt för grabbarna. Det är svårt att så här efter att ha haft ledningen vara nöjd med en andraplats, men det är viktiga poäng och jag ligger på en tredjeplats igen. Nu smälter vi det här, vi hade en bra bil, gör ett bra resultat och det stärker oss inför de två sista tävlingarna, säger Rudholm.

För Göransson väntar Våler i Norge närmast. En bana som han har vunnit samtliga STCC-race på.
- Jag har ett rekord att slå, Flash har 30 STCC-segrar, jag kan nå dit redan i år, vore inte helt fel att göra det samma år som jag fyller 30, säger Göransson.

Resultat, STCC Ring Knutstorp (Deltävling 9 av 11):
1) Richard Göransson, Flash Engineering

8) Engström, 18
9) Andersson, 17
10) Schie, 17

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

STCC AB