Steen & Strøm säljer köpcentrumet Galleria Boulevard i Kristianstad till AB Kristianstadsbyggen

Steen & Strøm har tecknat avtal med AB Kristianstadsbyggen (ABK - ett av Kristianstad kommun helägt bolag) om en försäljning av Galleria Boulevard (Domus 2, exklusive den del som Kristianstad kommun äger) i centrala Kristianstad. Försäljningen är i linje med Steen & Strøms strategi för optimering av shoppingcenter portföljen genom att fokusera på större städer i Skandinavien.

"ABK har haft en önskan om att vitalisera Kristianstad centrum och lämnade ett anbud på Galleria Boulevard. Detta sammanföll med vår strategi att fokusera på shoppingcenters i större skandinaviska städer", säger Björn Tjaum, Head of Investments på Steen & Strøm.

"Vi ser en klar potential i fastigheten. Vi är övertygade om att vi som lokal fastighetsägare tillsammans med kommunen har stora möjligheter att skapa något som verkligen blir en tillgång i ett långsiktigt perspektiv", säger Christer Nilsson (M), ordförande i ABK.

Planerat tillträde till fastigheten är den 31 december 2023.

Annika Andersson, Communications Manager Scandinavia, Steen & Strøm
E-post: annika.andersson@steenstrom.com

Bjørn Tjaum, Head of Investments, Steen & Strøm
bjorn.tjaum@steenstrom.com

Jonas Rosenberg, kommunikationschef AB Kristianstadsbyggen,
jonas.rosenberg@abk.se

Citygallerian Galleria Boulevard med centrala placering i hjärtat av Kristianstad och närhet till stationen besöks årligen av över tre miljoner människor.  I dag har Galleria Boulevard 23 verksamheter. Steen & Strøm är Skandinaviens ledande shoppingcenter företag med 10 shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen. Steen & Ström ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa.

Klépierre gruppens portfölj värderas till 19,4 miljarder euro den 30 juni 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år. Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, till exempel CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s "A-lista". Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang och proaktiva arbete för hållbar utveckling, Act4Good, och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

Snabbfakta

Citat

ABK har haft en önskan om att vitalisera Kristianstad centrum och lämnade ett anbud på Galleria Boulevard. Detta sammanföll med vår strategi att fokusera på shoppingcenters i större skandinaviska städer.
Björn Tjaum, Head of Investments på Steen & Strøm
Vi ser en klar potential i fastigheten. Vi är övertygade om att vi som lokal fastighetsägare tillsammans med kommunen har stora möjligheter att skapa något som verkligen blir en tillgång i ett långsiktigt perspektiv.
Christer Nilsson (M), ordförande i ABK