Nionde IMOIIMAX-tankern Stena Immaculate döpt i Guangzhou, Kina

Idag, den 10 januari 2017, döptes den nionde i raden av totalt tretton beställda MR-tankers av IMOIIMAX-modell – Stena Immaculate. Fartyget ägs av Stena Bulk och gudmor var Katarina Ljungqvist, regionbankschef Handelsbanken västra Sverige. Den högtidliga dopceremonin hölls på varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) i Guangzhou, varifrån fartyget även kommer att levereras under de närmaste dagarna.

Gudmor Katarina Ljungqvist och Erik Hånell, VD Stena Bulk

Gäster vid Stena Immaculates dopceremoni

Ett stort antal gäster, såväl företagsledning som samarbetspartners och representanter från varvet hade samlats på kajen för att närvara vid fartygsdopet. Ceremonin inleddes med traditionell kinesisk dans och musik innan gudmor Katarina Ljungqvist svingade champagneflaskan mot skrovet och lyckönskade fartyget inför kommande seglatser. Stena Immaculates kapten Sachin Salunkhe visade sedan gästerna runt ombord på det nybyggda fartyget. Jungfruresan med en last av bl a vegetabiliska oljor har ett första stopp på Papua Nya Guinea innan färden går vidare mot Europa.

”Det har nu gått ganska exakt två år sedan leverans av vårt första fartyg av IMOIIMAX-modell och fartygen fortsätter leverera över förväntan. Konceptet har satt ny standard för både lasteffektivitet och bunkerförbrukning. Med nummer nio av tretton beställda fartyg snart ute på marknaden blir detta ytterligare ett tillskott till vår högkvalitativa flotta. Vi vill också passa på att tacka varvet GSI för ett suveränt samarbete såväl under teknikutveckling som produktion,” kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.

Dans och musik är tradition i samband med fartygsdop

Katarina Ljungqvist - en stolt gudmor i dopögonblicket

Guangzhou ligger i en av världens snabbast växande storstadsregioner

Fakta IMOIIMAX-konceptet
Kemikalie- och produkttankern är 183 meter lång, 32 meter bred och med en dödvikt på 50.000 ton.
Fartygsmodellen IMOIIMAX är en vidareutveckling av ett redan etablerat koncept och den tekniska innovativa designen har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med varvet GSI. Fördelarna är flera med bland andra extra stor lastflexibilitet, hög säkerhet och låg bränsleförbrukning, d v s 10-20% lägre i servicefart jämfört med andra motsvarande fartyg.
Alla IMOIIMAX-fartyg kommer att ingå i en flotta opererad av Stena Weco och gå i bolagets globala logistiska system, som nu omfattar ett drygt sextiotal fartyg.

Tidigare leveranser av IMOIIMAX-fartyg

2015: Stena Impression, Stena Image, Stena Imperial och Stena Important
2016: Stena Imperative, Stenaweco Impulse, Stena Imagination, Stena Immortal

Leverans av den tionde IMOIIMAX-tankern, som är Stena Impeccable beräknas ske under mars 2017. Resterande tre fartyg kommer sedan att levereras med avslut under år 2018. Av de tretton IMOIIMAX-fartygen är fem helägda av Stena Bulk, fyra tillsammans med GAR (Golden Agri Resources), två av systerbolaget Concordia Maritime och två av Stena Weco.

Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.