Stena Bulk chartrar ut två MR tankers till Petrobras

Det statliga brasilianska oljebolaget, som är en av världens snabbast växande engergibolag har tecknat avtal om charter från Stena Bulk av MR-fartygen Stena Conquerer (47.000 dwt och byggd 2003) och Stena Conquest (47.000 dwt byggd 2004). Chartertid är två år med option på ytterligare 11 månader. Fartygen kommer att gå med raffinerade produkter i Brasiliens kusttrafik.

Stena Conqueror

Stena Conquest

”Vi har ett mångårigt och uppskattat samarbete med Petrobas på såväl Suezmax- som MR-sidan och har som ambition att fortsätta förse dem med säkra och effektiva leveranser. Vår förhoppning är dessutom ett framtida utökat samarbete”, säger Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.

“Som en del av vår affärsstrategi fortsätter vi leverera enligt Petrobras krav som en viktig kund och logistisk partner till Stena Bulk. Under årens lopp har vi utvecklat ett tätt samarbete och vårt senaste avtal om att chartra ut Stena Conquerer och Stena Conquest är goda exempel på våra fortsatta ansträngningar att stödja Petrobras genom hela deras leveranskedja”, kommenterar Claes Leschly Bang, VD och ansvarig för Stena Bulk Products & Chemicals USA.

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 110 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com

Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk
Claes Leschly Bang, VD och ansvarig för Stena Bulk Products & Chemicals USA