9 av 10 vill återvända till Danmark i år

Närmare 9 av 10 (88 %) av Stena Lines Danmarksresenärer från 2012 vill återvända under 2013. Och nästan samtliga (97 %) skulle rekommendera Danmark som resmål till vänner och bekanta. Det visar en kundundersökning genomförd av Visit Denmark och Mistat.

Under 2012 gjordes fler än 1,1 miljoner resor med Stena Line Danmarkslinjer mellan Göteborg-Frederikshavn och Varberg-Grenå. Sex av tio är svenskar som besöker Danmark. Av dessa vill hela 88 % helt säkert eller troligtvis återvända till Danmark under 2013. Det visar en kundundersökning genomförd av Visit Denmark och Mistat.

– Det är glädjande att se hur nöjda besökarna är med Danmark som resmål. Det är och förblir en av våra viktigaste destinationer, särskilt för barnfamiljer, säger Magnus Hallberg som ansvarar för Stena Lines Danmarkslinjer.

91 % av Stena Lines gäster är mycket nöjda eller nöjda med resan till Danmark och 90 % tyckte att resan motsvarade förväntningarna. Av de som besökte Lalandia i Billund, en av Stena Lines populäraste destinationer var hela 96 % mycket nöjda eller nöjda med besöket och 94 % tyckte att resan motsvarade förväntningarna. Det som besökarna är mest nöjda med är bokningen av resa och boende, resan till Danmark, boendet, människorna i Danmark och slutligen utbudet av aktiviteter och bad. Minst nöjd är man med vädret och utbudet av shopping.

Att besökarna är nöjda med sitt besök i Danmark syns också tydligt i vilken grad man vill rekommendera Danmark som resmål. 97 % av Stena Lines kunder kan tänka sig att rekommendera Danmark som resmål till vänner och bekanta.

Om undersökningen:

Kundundersökningen ServCheck® genomförs årligen för att mäta kundnöjdhet bland de svenskar som besökt Danmark. Visit Denmark står bakom undersökningen som genomförs av företaget Mistat. Den aktuella undersökningen är genomförd i september 2012, efter högsäsongen. Totalt 2059 (svarsfrekvens 66 %)kunder som under 2012 bokat en resa till/vistelse i Danmark via Stena Line (1372 svarande) eller Lalandia (687 svarande) svarade på undersökningen. Majoriteten av de svarande besökte Jylland (75 %) under högsäsongen sommartid. Fördelningen mellan män och kvinnor var jämn. Majoriteten av de svarande var mellan 40-59 år (45 %), 31 % var 60 år eller äldre och 23 % var yngre än 40 år. Majoriteten av de svarande reste med familjen (55 %), 24 % med make/maka/sambo och 17 % med vänner och bekanta. Ladda ner undersökningen i Stena Lines pressrum på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stena_line/document/view/servcheck-r-2012_visit-denmark_mistat_stenaline-24333

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line

E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier och har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 12 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Det är glädjande att se hur nöjda besökarna är med Danmark som resmål.
Magnus Hallberg som ansvarar för Stena Lines Danmarkslinjer.