Fler tar bilen med sig på semestern i sommar

Stena Lines reseundersökning Bilsemesterrapporten 2013 förutspådde ett ökat intresse för bilsemester i sommar. Företagets bokningssiffor visar att det stämmer. Totalt ökade antalet bilresenärer med 23 procent på Stena Lines linjer från Sverige till Tyskland under juni och bokningsläget för juli visar att ökningen håller i sig. Mest populär är linjen mellan Trelleborg och Sassnitz som erbjuder landets lägsta pris med bil till Tyskland.

I sommar planerar 44 procent av svenskarna att ta bilen med sig på semestern, enligt Stena Lines reseundersökning Bilsemesterrapporten 2013. Det är en ökning med tre procentenheter jämfört med förra året. Utav dessa väljer sex av tio en resväg med färja enligt samma rapport.

– Vi förväntade oss en volymökning i sommar eftersom vi ser ett ökat intresse hos svenskarna att åka på bilsemester till Europa. När vi i år även har sänkt priserna på flera linjer ser vi nu kraftigt ökande volymer, särskilt på vissa linjer till Tyskland som är den naturliga vägen ut i Europa. Men även våra linjer till Danmark och Polen visar ett ökat antal bilresenärer, säger Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line.

Totalt ökade antalet bilresenärer med 23 procent under juni på Stena Lines tysklandslinjer Göteborg-Kiel, Trelleborg-Rostock och Trelleborg-Sassnitz. Störst var ökningen på Trelleborg-Sassnitz som ökade med 35 procent i juni jämfört med 2012. Linjen har inför sommaren sänkt priserna och marknadsförs som den billigaste bilvägen till Tyskland, något som lockat och fortsätter locka bilsemestrande svenskar. Enligt aktuellt bokningsläge blir ökningen på linjen närmare 25 procent i juli, jämfört med föregående år.

Stena Lines linjer till Danmark från Göteborg och Varberg, samt linjen mellan Karlskrona och Gdynia i Polen visade en ökning av antalet bilresenärer i juni, en ökning som håller i sig i även i juli.

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line koncernen är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät. Läs mer på www.stenaline.com

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.