Högsäsongen börjar bra för Stena Line

Högsäsongen börjar bra för Stena Line Sommaren är den viktigaste perioden under året för Stena Line. Volymsiffrorna för juni månad visar på ett fortsatt ökat resande. Antalet passagerare och bilar på Stena Lines linjer ökade totalt med 11% respektive 14% jämfört med samma period förra året och bokningsläget för resten av sommaren ser lovande ut. - Intresset för att resa till våra grannländer har ökat vilket vi kan se på de stabila och ökande passagerarvolymerna. Vi har gjort stora satsningar på vår fartygsflotta i år för att förbättra servicen till både passagerar- och fraktkunder och det har skapat bra förutsättningar inför högsäsongen, säger Bo Severed, VD på Stena Line. I juni reste 254 000 passagerare mellan Sverige och Danmark med Stena Line. Det är en ökning med 5%. Mest ökade antalet bilresenärer på linjen Göteborg - Frederikshavn. Under juni månad reste 48 000 bilar på linjen vilket är en ökning med 9%. Många resenärer har "återupptäckt" Jylland och även antalet passagerare på linjen ökade med 7% under juni månad. - I förhållande till förra året har intresset för Jylland ökat avsevärt och Legoland är det resmål som lockar flest besökare, säger Fredrik Lantz, linjechef. Den starka svenska valutan gör att det är extra prisvärt att semestra i Danmark just nu, samtidigt som intresset för att semestra i Sverige ökar bland danskarna, säger Fredrik Lantz, linjechef för Sverige-Danmark. Den positiva utvecklingen för resandet till och från norra Europa håller i sig. På linjen Göteborg-Kiel har passagerar- och biltrafiken ökat med 10% respektive 6% i juni månad i förhållande till 2001. Volymerna på linjen mellan Karlskrona och Gdynia fortsätter också att öka. Sedan kapaciteten fördubblades på linjen har volymerna ökat kraftigt både på passagerar- och fraktsidan. Under juni månad såg linjen en uppgång på 30% i antalet passagerare och antalet bilar ökade med 41%. Även Stena Lines linjer runt Storbritannien visar en stark positiv utveckling i juni jämfört med föregående år. Passagerartrafiken ökade totalt med 14% och biltrafiken med 19%. Mest ökade volymerna på linjen mellan Holyhead och Dublin på Irländska Sjön. Där steg antalet passagerare och bilar med 39% respektive 62%. Stena Line Göteborg 23 juli 2002 För ytterligare information kontakta Fredrik Lantz linjechef Stena Line, telefon 031 - 85 81 85 eller 0704 - 85 81 85. Volymer juni, 2002 (siffran inom parentes anger %-förändring jämfört med samma period 2001) Passagerare Bilar Fraktenheter Göteborg - 224 000 48 000 13 400 (+/- 0) Frederikshavn (+7%) (+9%) Varberg - Grenaa 31 000 7 000 2 800 (+15%) (-6%) (-7%) Göteborg - Kiel 55 000 11 000 3000 (-6%) / 4800 (-6%) /Travemünde (+10%) (+6%) Oslo - 49 000 8 000 1 100 (-10%) Frederikshavn (-2%) (-1%) Karlskrona - 39 000 5 000 3 500 (+115%) Gdynia (+30%) (+41%) Skandinavien 398 000 79 000 28 500 (+6%) totalt (+7%) (+8%) Stena Line UK 452 000 98 000 39 300 (-4%) totalt (+14%) (+19%) Stena Line totalt 850 000 177 000 67 800 (+/- 0) (11%) (14%) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/23/20020723BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/23/20020723BIT00510/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.