Johan Falk ska öka intresset för färjeresandet

I måndags började filminspelningarna av sex nya filmer om den hårdkokta Göteborgspolisen Johan Falk. Göteborgsrederiet Stena Line vill lyfta fram färjeresandet och sina nya och renoverade fartyg och har gått in i ett nytänkande samarbete med produktionsbolaget Fladen Film.

Det som gör samarbetet nytt är att Stena Line inte bara går in och produktplacerar utan är med långt innan inspelningarna börjar och sedan under två år är närvarande på alla fronter från produktionsstart till att filmerna når vita duken.

-          Jag har arbetat med företag sedan jag gjorde Jägarna nittiofem, men aldrig på det här viset. Nu är det två starka varumärken som samarbetar och eftersom Stena Line är med så tidigt i processen hjälps vi åt att lyfta varandra, säger Joakim Hansson, producent för filmerna om Johan Falk.

Stena Line och Johan Falk är båda tätt förknippade med Göteborg, men också med Tyskland. Filmerna är omåttligt populära i Tyskland och redan på manusstadiet fanns det scener planerade ombord på fartygen ombord på Stena Lines linje mellan Göteborg och Kiel.

-          Våra fartyg är väldigt fina och de senaste åren har vi arbetar målinriktat med att höja ombordstandarden ytterligare. Vi vill lyfta fram hur smidigt och bekvämt det är att resa med färja och samarbetet med Johan falk är ett bra sätt att visa upp fartygen för nya målgrupper och i nya miljöer, på ett sätt som är svårt i traditionell media, säger Niklas Bengtsson, Head of Travel Scandinavia på Stena Line.

Förutom de scener som spelas in på Stena Lines färjor mellan Göteborg och Kiel kommer man arbeta tillsammans med allt från statistuttagningar, som pågår nu, till galapremiärer. Redan i förra helgen syntes Johan Falk i Stena Lines monter på TUR-mässan, då besökarna också kunde ansöka om en statistroll i de kommande filmerna. Totalt kom det in över 600 ansökningar.

-          Tanken är att hela tiden hitta nya och innovativa sätt att arbeta på, både i traditionella och i nya kanaler. Tillexempel kör vi statistuttagningar på nätet och facebook också. Där har vi fått in över 70 filmer och sänkt medelåldern på vår facebooksida rejält. Jag är övertygad om att vi under det här samarbetet kommer nå många nya resenärer, säger Niklas Bengtsson.

Filmerna om Johan Falk är ett samarbete mellan Fladen Film som producerar filmerna och Nordisk Film som sköter distribution och företagssamarbeten.

Stena Line 2011-04-01

För mer information kontakta Niklas Bengtsson, Head of Travel Scandinavia på Stena Line; 0704 85 82 05, eller Joakim Hansson, producent för filmerna om Johan Falk; 070 990 44 51