Klassiska besöksmål i topp när barnfamiljerna åker på bilsemester

Intresset för bilsemester är högre än någonsin och i sommar planerar fler än fyra av tio svenskar att ge sig ut på Europas vägar. Allra helst åker man med familjen eller med partnern, och barnfamiljernas bilsemesterfavoriter ligger i Paris eller Danmark. Det visar Stena Lines Bilsemesterrapport 2013.

Stena Lines nylanserade reseundersökning Bilsemesterrapporten 2013 visar att Danmark är det land som lockar flest svenska familjer. Hela sex av tio, 58 procent, väljer nämligen att bila i grannlandet under sommarens semester. Därefter kommer Tyskland med 40 procent följt av Norge på 25 procent samt Italien och Frankrike, båda med 12 procent.

När det kommer till vem svenskarna helst tar med sig på bilsemestern så svarar en klar majoritet familjen. Enligt undersökningen finns det en hel del knep att ta till för att underhålla de små längs vägen. De prylar som enligt svenskarna är mest effektiva när det kommer till att hålla barnen på gott humör i bilen är smartphone. Det svarar 23 procent av de tillfrågande. Därefter följer DVD och surfplatta med 19 respektive 17 procent.

Dansk dominans när barnfamiljerna väljer bilsemesterfavoriter

Var fjärde svensk, 25 procent, menar att barnen har ganska mycket att säga till om i bilen och framförallt - över resmålen. Därför är det inte helt överraskande att Disneyland Paris toppar listan över svenska familjers favoritattraktioner under bilsemestern med 45 procent. I övrigt råder dock dansk dominans som har hela tre besöksmål i topp på listan. Legoland i Billund tar andra platsen med 36 procent. Därefter kommer Nordsøen Oceanarium utanför Skagen och Tivoli i Köpenhamn med 16 respektive 15 procent.

Att svenskarna älskar Danmark är i sig ingen nyhet för oss. Under fjolåret så gjordes det närmare 1,4 miljoner resor med Stena Lines Danmarkslinjer, många av dem med någon av alla de attraktioner som finns för barnfamiljer i Danmark som mål. Förra året bokade svenskarna fler än 80 000 resor inklusive boende till Legoland Billund Resort, säger Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line.

Topplista: Svenska barnfamiljers favoritresmål på bilsemestern

1. Disneyland Paris, Frankrike
  2. Legoland Billund Resort, Danmark
  3. Nordsøen Oceanarium utanför Skagen, Danmark
  4. Tivoli i Köpenhamn, Danmark
  5. Badlandet Tropical Island, Tyskland

Fråga: Vilka av följande resmål för barnfamiljer skulle du helst vilja besöka under bilsemestern (max 3 val)?

Ladda ner hela Bilsemesterrapporten här

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier och har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 12 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.

Citat

Att svenskarna älskar Danmark är i sig ingen nyhet för oss. Under fjolåret så gjordes det närmare 1,4 miljoner resor med Stena Lines Danmarkslinjer.
Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
Stena Lines Bilsemesterrapport 2013