Ny VD och Koncernchef för Stena Line

Ny VD och Koncernchef för Stena Line Gunnar Blomdahl, 47 år, har utsetts till ny VD och Koncernchef för Stena Line, Stena ABs samlade färjelinjeverksamhet. Gunnar Blomdahl har sedan 1997 haft flera ledande befattningar inom Stena Line, de senaste åren som Area Director med ansvar för Stena Lines verksamhet på Irländska Sjön. Dessförinnan har han varit chef för linjen Sverige-Tyskland samt Försäljnings- och Marknadsdirektör för Stena Lines Skandinaviska verksamhet. - Stena Line har utvecklats bra under de senaste åren. Jag kommer tillsammans med övriga ledningen och personalen att fortsätta på den inslagna vägen för att Stena Line skall bli lönsamt i år och därefter uppnå långsiktig lönsamhet, säger Gunnar Blomdahl. - Gunnar Blomdahl har stor erfarenhet och kunskap både om branschen och företaget och han har arbetat för Stena Line både i Skandinavien och Storbritannien. Jag har stort förtroende för att han är rätt person att leda Stena Line och fortsätta att utveckla företaget för att nå framtida mål, säger Dan Sten Olsson, styrelseordförande i Stena Line och VD för dess moderbolag Stena AB. Gunnar Blomdahl tillträder som Koncernchef och VD och efterträder Bo Severed som på grund av hälsoskäl valt att lämna VD-posten. Bo Severed har varit VD för Stena Line sedan augusti 1998 och under sin tid på Stena Line har han drivit ett aktivt förändringsarbete och vänt resultatutvecklingen för företaget. - Jag känner sympati för Bos beslut att lämna VD-posten, säger Dan Sten Olsson. Under hans ledning har Stena Line lyckats förbättrat samtliga verksamheter och uppnått vinst i Skandinavien 2002 och sannolik vinst för hela företaget i år. Det är helt i enlighet med de förväntningar jag och styrelsen haft. Bo Severed kommer fortsättningsvis att ingå i företagets styrelse som vice styrelseordförande där fokus ligger på strategiska frågor och långsiktig utveckling. Stena Line Göteborg 14 januari 2003 För ytterligare information kontakta, Dan Sten Olsson, styrelseordförande Stena Line, telefon 031-85 51 14, Gunnar Blomdahl, VD och Koncernchef Stena Line, tel 031-85 80 00 eller Joakim Kenndal, informationschef, Stena Line, telefon 031-85 81 80. Presskonferens I samband med VD-skiftet på Stena Line inbjuds media till en presskonferens med Stena Lines nya Koncernchef och VD Gunnar Blomdahl samt Stena Lines styrelseordförande Dan Sten Olsson. Tid: Tisdag 14 januari, klockan 12.00 Plats: Stena Line, Danmarksterminalen, Plan 7, rum Donsö. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT00100/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.