Ölförsäljningen rusar efter dansk skattesänkning

Den 1 juli sänktes den danska ölskatten med 15 %. Stena Line sänkte samtidigt ölpriserna i butikerna ombord på linjerna till Danmark, Göteborg-Frederikshavn och Varberg-Grenå. På två veckor har ölförsäljningen ökat med 17% vilket betyder närmare 100 000 liter mer öl som sålts jämfört med samma period föregående år.

Det är också den danska ölen som säljer bäst i form av Carlsberg Hof som under sommaren säljs i paket om tre flak med den klassiska ölkärran.

- Vi förväntade oss en viss ökning av försäljningen i samband med sänkningen av den danska ölskatten, men det visade sig både snabbare och tydligare än vad vi kunde hoppats på, säger Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line.

För mer information, kontakta:
Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line

E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line koncernen är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät. Läs mer på www.stenaline.com

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.

Citat

Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line