Premiär för Europas största roadtrip-sajt

Nu blir det enklare än någonsin att planera resan ner i Europa. Stena Line lanserar inspirationssajten och planeringsverktyget stenaroadtrip.com – med över 500 noga utvalda saker att se och göra runt om i Europa. Det är bara att inspireras och välja vilka platser du vill besöka så sätts färdrutten ihop automatiskt åt dig.

Med bilen som färdmedel kan man besöka massvis med platser där ingen annan varit och göra saker som ingen gjort. Enligt Stena Lines reseundersökning Bilsemesterrapporten 2013 är det just friheten och möjligheten att besöka platser dit få andra åker som lockar mest med resformen.

– I Bilsemesterrapporten svarar 86 % av svenskarna att de kan tänka sig att åka på en roadtrip, men bara runt hälften (44 %) planerar att göra det i år. Målet med stenaroadtrip.com är att göra det så enkelt som möjligt att både inspireras och planera sin roadtrip, säger Carsten Kruse, Head of Travel Scandinavia på Stena Line.

500 platser, 80 reportage och 5 kända svenskar

På stenaroadtrip.com finns redan från start åtta olika kategorier som tillsammans innehåller fler än 500 noga utvalda saker att se och göra, exempelvis 86 av de mysigaste restaurangerna, 24 av de bästa vingårdarna och 80 av de mest intressanta museerna. Dessutom finns det fler än 80 reportage, guider och reseberättelser att läsa och inspireras av. Under rubriken ”Resehjälpen” finns en hel del praktisk information samlat som är bra att ha när man bilar i olika länder.

Din resa planerar du i två steg: Först låter du dig inspireras och klickar för vilka platser du vill besöka. Sedan växlar du till planeringsverktyget med hela din resa utritad på en karta. Där kan du välja resväg och färjeförbindelse, hitta lämpligt boende och lägga till egna stopp.

Inspirationssajten nås antingen via stenaline.se eller på stenaroadtrip.com

Bifogat finns pressbilder samt en demofilm av sajten

Stena Line

Göteborg, Sverige, 11 april 2013

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier och har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 12 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.

Citat

Carsten Kruse, Head of Travel Scandinavia på Stena Line