Så här mycket tjänar du på alkoholen till sjöss

Att alkohol till sjöss är billigare än på Systembolaget är ingen nyhet. Men nu pressar Stena Line priserna ombord ytterligare. Som mest kan priset variera med nära 70 procent på några av Sveriges mest populära alkoholhaltiga drycker jämfört med Systembolaget. Det visar Stena Lines nya prisindex.

Nu tar Stena Line som första rederi någonsin bordershops ombord. Detta innebär att resenärer under perioden 26 februari till 31 mars kan köpa alkoholhaltiga drycker till samma låga pris som i bordershops runt om i Europa. I samband med detta har företaget låtit undersöka prisskillnaden mellan Systembolagets priser och Stena Lines egna på ett antal utvalda produkter enligt uppställningarna nedan.

Kartläggningen visar att samma välkända produkt kan skifta rejält i pris ombord jämfört med vad den kostar på Systembolaget. På exempelvis ett flak öl av välkänt märke skiljer det sig upp till 68 procent i pris till havs jämfört med på svensk mark. Sveriges tredje mest sålda vodka kostar 195 kronor mindre per flaska och 1 liter whisky är hela 45 procent billigare ombord jämfört med Systembolaget. Kartläggningen visar också att prisskillnaden på Stena Lines produkter i bifogad tabell är i snitt 48 procent billigare än vad de är Systembolaget.

– En av anledningarna till att många reser med oss är just på grund av shoppingen. Nu har vi inte bara samma prisbild som i gränsbutikerna, utan har även ökat marginalen mot Systembolaget. På så vis kan våra resenärer göra smarta köp inför vårens festligheter, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line.

Stena Lines första bordershop till sjöss står öppen på linjerna Göteborg – Fredrikshamn och Karlskrona- Gdynia under perioden 26 februari till 31 mars.

Stena Lines prisjämförelse mellan Danmarksfärjan och Systembolaget*:

Produkt Stena Lines bordershop Systembolaget Skillnad
Heineken 24x33cl 119 kr 307 kr 61%
Foot of Africa Shiraz/Carbarnet Sauvignon (Rött vin 3 L) 149 kr 195 kr 24%
Foot of Africa Chenin Blanc (Vitt vin 3 L) 149 kr 175 kr 15%
Absolut Vodka (1 L) 189 kr 344 kr 45%
The Famous Grouse (1 L) 219 kr 401 kr 45%
Baileys (1 L) 149 kr 300 kr 50%
Aalborg Akvavit (1L) 199 kr 365 kr 46%
Mount Gay Rum (1L) 199 kr 430 kr 54%
Mackmyra (1L) 429 kr 714 kr 40%

Stena Lines prisjämförelse mellan Polenfärjan och Systembolaget*:

Produkt Stena Lines bordershop Systembolaget Skillnad
Heineken 24x33cl 99 kr 307 kr 68%
Foot of Africa Shiraz/Carbarnet Sauvignon (Rött vin 3 L) 119 kr 195 kr 39%
Foot of Africa Chenin Blanc (Vitt vin 3 L) 119 kr 175 kr 32%
Absolut Vodka (1 L) 149 kr 344 kr 57%
The Famous Grouse (1 L) 189 kr 401 kr 53%
Baileys (1 L) 149 kr 300 kr 50%
Aalborg Akvavit (1L) 179 kr 365 kr 51%
Mount Gay Rum (1L) 169 kr 430 kr 61%
Mackmyra (1L) 399 kr 714 kr 44%

*Avser priser under perioden 26 februari till 31 mars. Jämförelsen mellan priser ombord på Stena Lines bordershop och Systembolaget gjordes i februari 2014.

Om bordershop

En bordershop är en gränshandelsbutik strategiskt placerad vid trafikerade landsgränser, i länder där varor har lägre priser än i de angränsande länderna.

För mer information, kontakta:

Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line, tel +46 (0)704 85 85 32 eller mail jesper.waltersson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens ledande färjerederier med Europas mest heltäckande linjenät och ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Holland och i Baltikum. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. På www.stenaline.com finns mer information om företaget.