Stena Line byter till biologiskt nedbrytbar bärkasse

Varje år säljer Stena Line närmare 1 miljon bärkassar i butikerna ombord på de 36 färjor som trafikerar rederiets 20 färjelinjer i Europa. Sedan tidigare består de 80 procent återvunnen plast. Nu byts de ut till en helt biologiskt nedbrytbar bärkasse.

”Plast som hamnar i haven är ett växande miljöproblem. Därför har vi satt upp ambitiösa mål om att fasa ut bärkassar och förbrukningsartiklar i plast ombord på samtliga våra färjor under det kommande året, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Från och med juni börjar Stena Line använda en fullt biologiskt nedbrytningsbar och komposterbar bärkasse, gjord av biomaterialet Biodolomer® som produceras i Sverige av företaget Gaia. Nedbrytningstiden beror på temperatur och miljö men i bästa fall är den 60 dagar.

Bytet till en biologiskt nedbrytbar bärkasse är ett viktigt och stort steg i Stena Lines arbete med att fasa ut samtliga bärkassar och förbrukningsartiklar i plast ombord under 2017-2018 på rederiets 36 färjor. Under sommaren byts även kaffemuggar ombord ut till ett biologiskt nedbrytbart alternativ baserat på majsstärkelse.

”Stena Lines hållbarhetsarbete gäller hela företaget; ombord, i hamnar, terminaler och kontor. Vi baserar det på fyra av FN:s globala mål för hållbar utveckling och ett av de vi valt att fokusera på extra mycket ombord är nummer 12 - Hållbar konsumtion och produktion, säger Erik Lewenhaupt.

De övriga tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling som Stena Line arbetar efter är:
3 Hälsa och välbefinnande
7 Ren energi
14 Hav och marina resurser.

Läs mer om Stena Lines arbete för en hållbar resa på www.stenaline.com/hallbarhet

E-post: erik.lewenhaupt@stenaline.com
Tel: +46 704 855 188

Carl Mårtensson, Press & Media
E-post:
carl.martensson@stenaline.com
Tel: +46 704 858 332

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor.

Taggar:

Citat