Stena Line och deras kunder rundar upp för välgörenhet

Under den månadslånga donationskampanjen, Round Up for Charity, samlade Stena Line och deras kunder in imponerande 200 000 kronor till välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Pengarna kommer ge Mercy Ships möjligheten att hjälpa 133 människor att få tillbaka synen ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy.

Under november uppmuntrades Stena Lines gäster på samtliga 38 fartyg att runda upp sina köp ombord och på så sätt att skänka pengar till Mercy Ships – en välgörenhetsorganisation som seglar världen runt för att erbjuda gratis och livsavgörande sjukvård till de som behöver det som mest. Det startades även ett imponerande antal medarbetarinitiativ för att samla in ytterligare pengar till välgörenhetsorganisationen. Bland annat så rodde och cyklade några medarbetare över Irländska sjön medan andra arrangerade tipspromenader i land och sålde hembakat ombord.

– En central del i vårt partnerskap med Mercy Ships är att öka kännedomen om organisationen. Den här kampanjen har inte bara resulterat i ett generöst monetärt bidrag från våra kunder, utan har också lett till att fler människor känner till Mercy Ships och deras inspirerande arbete. Mycket tack vare det stora engagemanget från våra medarbetare och deras initiativ runt om i Europa, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line.

Totalt har Stena Lines kunder bidragit med 175 324 kronor, vilket är mer än vad som samlades än under förra årets donationskampanj – som dessutom pågick under dubbelt så lång tid. Även Stena Line har valt att runda upp, och den totala summan om 200 000 kronor kommer att hjälpa Mercy Ships att hjälpa 133 människor att få tillbaka synen ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy.

– Eftersom alla ombord på Africa Mercy är volontärer har vi lyckats få ner kostnaderna för att genomföra en ögonoperation till 1 500 kronor. Vi är väldigt glada och tacksamma över att så många av Stena Lines kunder valt att bidra till vårt arbete och genom detta hjälpt förändra många människor liv. Det har också varit roligt att se entusiasmen och engagemanget bland Stena Lines medarbetare under kampanjen, säger Tomas Fransson, vd för Mercy Ships Sverige.

Kampanjen Round Up for Charity inleddes första november och pågick under nästan fyra veckor. Kampajen avslutades tisdagen den 27 november, ett datum som sammanföll med årets #GivingTuesday – en dag likvärdig med black friday eller cyber monday, då du istället för att shoppa uppmanas att ge till välgörenhet.

Välgörenhetsorganisationen och Stena Line började sitt samarbete i februari 2017. Målet med samarbetet är att öka medvetenheten om Mercy Ships och intresset för donationer till dem bland Stena Lines gäster och affärspartners, samt att uppmuntra till volontärarbete för Mercy Ships bland Stena Lines anställda så att de kan dela med sig av sina unika erfarenheter inom teknik och sjöfart.

– I Mercy Ships har vi hittat en partner som hjälper dem som behöver det som mest, och precis som oss ser fördelarna och flexibiliteten i att jobba till havs. Det här samarbetet är vårt viktigaste initiativ inom social hållbarhet eftersom det ger oss en spännande möjlighet att involvera både våra anställda, gäster och partners i att göra skillnad. Det är också i linje med vår viktigaste värdering inom företaget – omtanke, säger Niclas Mårtensson.

För mer information vänligen kontakta Jesper Waltersson, Group Media & Public Relations Manager, +46 704 85 85 32.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor. www.stenaline.com finns mer information.