Stena Line och Mercy Ships prisat för årets Företagssamarbete

Stena Line och välgörenhetsorganisationen Mercy Ships har tillsammans utsetts till Årets Insamlare i kategorin Företagssamarbete. Motiveringen belyser såväl den framgångsrika kampanjen med specialdesignade kaffekoppar ombord på Stena Lines 38 fartyg, som det gemensamma volontärprogrammet. Priset delades ut av FRII, Frivillighetsorganisationernas Insamlingsråd på konferensen Insamlingsforum 2018 i Stockholm tisdagen 24 april.

Motiveringen löd:

Utöver ett klassiskt samarbete där personal och kunder engageras och organisationen får synlighet och pengar, underlättar Stena Line framför allt för sina medarbetare att vara volontärer vilket ger Mercy Ships kvalificerade personer till funktioner som är svåra att hitta rätt kompetens till. Med en tydlig verksamhetsnära koppling mellan Stena Lines kompetensområde och Mercy Ships behov och ändamål, har detta samarbete stor potential för såväl fördjupning och utveckling som att vara en inspiration för andra företag och organisationer.

”Partnerskapet med Mercy Ships möjliggör för oss att bidra till social hållbarhet och att göra skillnad i människors liv på ett sätt vi aldrig kunnat göra tidigare. Jag delar stolt denna utmärkelse med Mercy Ships men framförallt med alla Stena Lines medarbetare och kunder som bidrog under kaffekampanjen”, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Stena Line och Mercy Ships, som driver världens största privata sjukhusfartyg, ingick ett formellt partnerskap i februari 2017 med målsättningen att öka kunskapen om Mercy Ships och att marknadsföra såväl volontärarbete som donationer för kunder, partners och medarbetare.

I september 2017 lanserades en insamlingskampanj ombord på samtliga Stena Lines 38 fartyg. Under två månader kunde gästerna ombord välja att köpa sitt kaffe eller te i en specialdesignad mugg och då skänka 2 kronor direkt till Mercy Ships. Totalt gjordes 61 807 donationer under perioden vilket motsvarar driften av en operationssal under två veckor ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy som just nu befinner sig i Kamerun.

Under sommaren 2018 kommer de första två av Stena Lines anställda att tjänstgöra som volontärer ombord på Africa Mercy Stena Line betalar för omkostnader som resor och vaccinationer samt garanterar tjänstledigt under volontärperioden.

Carl Mårtensson

Head of Communications

Stena Line

S-405 19 Göteborg

Office  46 31 85 83 32

Mobile 46 704 85 83 32

E-mail carl.martensson@stenaline.com

Web    www.stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda.

Snabbfakta

Stena Line och välgörenhetsorganisationen Mercy Ships har tillsammans utsetts till Årets Insamlare i kategorin Företagssamarbete. Priset delades ut av FRII, Frivillighetsorganisationernas Insamlingsråd på konferensen Insamlingsforum 2018 i Stockholm tisdagen 24 april.

Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.