Stena Line och Transcom i samarbete

Stena Line och Transcom i lönsamt samarbete Stena Line har beslutat att lägga ut en del av sina inkommande samtal till Transcom i Karlskoga. Besparingen för Stena Line uppgår till 3,5 miljoner kronor per år samtidigt som tillgängligheten för kunderna ökar. Som ett led i Stena Lines omstruktureringsprogram har kostnaden och tillgängligheten av företagets svenska Call Centers setts över. Resultatet är att företaget lägger ut en del av de inkommande samtalen till Transcom i Karlskoga. Transcom ingår i Kinnevikskoncernen och valdes som samarbetspartner bland ett antal konkurrerande företag. - Vi är mycket nöjda med denna lösning. Genom avtalet kan vi öka tillgängligheten för våra kunder med flexibel bemanning och förlängda öppettider, säger Merete Pokorny, projektledare. Från och med den 3:e april sker overflow av biljettbokningar till Transcom. Detta innebär att samtal överförs till Transcom när Stena Lines Call Centers är fullt belastade. Transcom garanterar att besvara 80 % av samtalen inom en minut. Ungefär 100 000 samtal per år beräknas hamna hos Transcom. Stena Line hanterar även i fortsättningen biljettbokningar samt de mer komplicerade resorna som paketresor, konferensresor mm. Avtalet innebär bland annat att Stena Line endast kommer att ta in ett mindre antal sommarvikarier till sina Call Centers inför högsäsongen. Detta ger en besparing på 3,5 Mkr per år. Utanför högsäsongen ger samarbetet med Transcom Stena Line en bemanningsflexibilitet vid tex. bokningstoppar och sjukdom. Då Stena Line har beslutat att själv ta hand om de mer komplicerade bokningarna kopplas Call Centers i Göteborg, Varberg och Karlskrona ihop i en virtuell nätverkslösning från april 2000. Detta för att ytterligare öka tillgängligheten och servicen på denna typ av produkter. Göteborg i mars 2000 Stena Line AB För ytterligare information kontakta informationschef Åsa Lindell Byström på telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 81 80. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00320/bit0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.