Stena Line öppnar lettisk Bordershop

Den 9 september invigs Stena Lines nya Bordershop i Ventspils, som ett led i företagets strategi att erbjuda billig och prisvärd shopping.  Syftet är att ytterligare öka intresset för att resa till Lettland.

– Nynäshamn-Ventspils är en strategiskt viktig linje för Stena Line. Sen vi tog över verksamheten för några år sedan har vi haft en bra utveckling och tagit viktiga steg både inom vår frakt- och inom vår reseverksamhet. Det här är ytterligare ett viktigt steg i utvecklingen där vi ökar vårt fokus på prisvärd shopping, något som vi vet efterfrågas av våra resenärer, säger Tony Michaelsen, linjechef för Nynäshamn-Ventspils.

När Stena Line för ett par år sedan startade flytande Bordershop på färjorna till Danmark, Tyskland och Polen noterades rekordsiffror, både i biljettbokningar och i försäljning ombord.

– Med de fartyg vi har på linjen idag har vi inte möjlighet att ta ombord Bordershopkonceptet, men vi är övertygade om att en Bordershop iland kan ha lika stor dragningskraft. Shopping är en viktig del av resan för våra resenärer, vilket bevisas av den framgång konceptet haft på våra andra linjer, säger Tony Michaelsen.

Priserna i Stena Lines Bordershops ombord och iland är mycket konkurrenskraftiga och ligger i genomsnitt upp till 60 procent lägre än på Systembolaget. Målsättningen är också att vara konkurrenskraftiga gentemot andra bordershops och även tax-freeförsäljning, där en annan av fördelarna är att den betydligt mer generösa EU-kvoten för införsel gäller när man handlat i en Bordershop.

Under 2015 reste 152 000 passagerare med fartygen mellan Nynäshamn och Ventspils, varav ungefär hälften bokar sin biljett i Sverige.  Förhoppningen är att fler nu kommer att upptäcka Lettland.

– Lettland är ett mycket intressant och fint land att besöka, rikt på historia och kultur. Huvudstaden Riga, cirka 2,5 timme med bil från den mysiga hamnstaden Ventspils, har mycket att bjuda på för alla smaker. Riga är en charmig mix av gammalt och nytt, med innovativa restauranger och smaker, bra shopping och många sevärdheter. Perfekt för en weekend eller att kombinera med att köra runt och upptäcka mera. För den som gillar spa- och badorter finns Jurmala utanför Riga, cirka 2 timmar med bil från Ventspils, som förutom sina span och stränder även är känt för sin arkitektur och traditionella snickerier. Sen att prisnivån generellt i landet ligger en bra bit under den svenska gör ju inte saken sämre, säger Alexandra Hansson, marknadsansvarig på Nynäshamn-Ventspils.

För mer information kontakta Jesper Waltersson, presschef Stena Line, tel 0704-85 85 32.