Stena Line sätter in nytt fartyg på Irländska sjön

Stena Line sätter in nytt fartyg på Irländska sjön Stena Line förbättrar servicen på Irländska sjön genom att sätta in ett nytt fartyg på linjen mellan Holyhead i Wales och Dublin på Irland. Det nya fartyget, som byggs i Korea, kommer att ersätta Stena Forwarder på linjen och tas i trafik under sommaren 2003. Det nya fartyget kommer att öka både passagerar- och fraktkapaciteten på linjen och erbjuda ombordfaciliteter av mycket hög standard med ett brett utbud av restauranger, barer, caféer, affärer och biograf - Genom det nya fartyget förbättrar vi ombordupplevelsen och ökar passagerarkapaciteten med 50% och fraktkapaciteten med 75%, säger Bo Severed, VD på Stena Line. Tillsammans med HSS Stena Explorer ger det nya fartyget Stena Line en unik kombination av fartyg på linjen och ökar valmöjligheterna för kunderna. Med sina 211 meter blir fartyget det längsta som trafikerat Irländska sjön. Det nya fartyget kan ta upp till 1 500 passagerare och har en lastkapacitet på 3 400 längdmeter. - Det råder stark tillväxt både inom turist- och fraktsegmentet på Irländska sjön och genom att sätta in ett nytt fartyg kan vi ta tillvara på det ökande behovet för sjötransporter mellan Storbritannien och Irland, säger Bo Severed Under det senaste året har Stena Line gjort ett flertal satsningar på den Irländska sjön. - I mars satte vi in Stena Europe på linjen mellan Fishguard och Rosslare. Fartyget hade då byggts om för 60 miljoner kronor för att anpassas till linjens behov, säger Gunnar Blomdahl, Area Director på Irländska sjön. Vi kommer också att bygga ut hamnområdet i Holyhead för cirka 180 miljoner kronor och genom dessa investeringar stärker vi vår position i regionen. Under 2001 reste över 3,5 miljoner passagerare på Stena Lines linjer på Irländska sjön. Stena Line Göteborg, 15 juli 2002 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. Fakta [REMOVED GRAPHICS] Bruttoton 44 200 Längd 210,8 m Bredd 29 m Antal passagerare 1 500 Hytter 148 Bäddar 364 Längdmeter 3 400 Fart 22 knop Passagerar faciliteter Bufférestaurang [REMOVED GRAPHICS] Matsal för chaufförer (bild) [REMOVED GRAPHICS] Globetrotter Café Affärer Biograf Globetrotter Restaurang (bild) Barer Business Lounge Spel områden Konferens rum Cocktail Bar Snabbmat restaurant Lekrum för barnen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020715BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020715BIT00110/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.