Stena Line startar ny färjelinje på Östersjön

Efterfrågan på fraktkapacitet på Östersjön har haft en stabil tillväxt under senare år. För att möta tillväxten investerar Stena Line nu i en ny färjelinje mellan Sverige och Polen, Nynäshamn-Gdynia, med start 16 oktober, till att börja med 6 avgångar per vecka.

- Det här ett viktigt steg för där vi möter en ökande efterfrågan från våra kunder och samtidigt bygger vi för framtiden. Vi kommer att fortsätta utveckla vår verksamhet i linje med kundernas och marknadens krav och den här nya linjen blir ett viktigt komplement till våra existerande linjer på Östersjön, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

I över tjugo år har Stena Line trafikerat linjen Karlskrona-Gdynia.

- Efterfrågan på fraktkapacitet växter stabilt både från Polen och Sverige och under lång tid har vi känt behov av att bredda erbjudandet till våra kunder med ytterligare en fraktlinje. Linjerna över Östersjön är en viktig del av infrastrukturen som knyter ihop Centraleuropa med Skandinavien och det finns stor potential för utveckling. Nu har vi tre mycket starka transporthubbar, en i Gdynia, en i Nynäshamn och en i Karlskrona, säger Marek Kiersnowski, Trade Director och ansvarig för linjerna Nynäshamn-Gdynia och Karlskrona-Gdynia.

Den nya linjen kommer att ha sin första avgång 16 oktober och kommer att opereras av det chartrade RoRo-fartyget Elisabeth Russ som kommer att ta lastbilar med chaufförer, trailers och containrar. Fartyget kommer att avgå 3 gånger per vecka från Gdynia och 3 gånger per vecka från Nynsähamn.

Fakta Elisabeth Russ
Seglingstid Nynäshamn-Gdynia: 18 timmar

Längd: 153 meter
Bredd: 21 meter
Lastkapacitet: 1 625 längdmeter

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, 0704-85 85 32.

Om Stena Line

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor.