Stena Line startar ny fraktlinje på Nordsjön

Stena Line startar ny fraktlinje på Nordsjön Stena Line kommer att starta en ny fraktlinje mellan Harwich och Rotterdam. Linjen kommer att trafikeras av tre fraktfartyg som förvärvats av P&O. Därmed ökar Stena Lines kapacitet på Nordsjön med 75%. - Den nya linjen kompletterar vårt befintliga linjenät på Nordsjön och vi kan nu erbjuda tre olika alternativ för frakttransporter mellan Storbritannien och kontinenten, säger Bo Severed. Från den 1 augusti kommer de tre fartygen att trafikera linjen mellan Felixstowe och Rotterdam. Linjen kommer att trafikeras fram till den 15 september i väntan på att hamnen i Harwich anpassas till de tre fraktfartygen Adeway, Freeway och Flanders. När arbetet i Harwich är avslutat flyttas de tre fartygen för att trafikera linjen Harwich- Rotterdam. - Genom den nya linjen stärker vi vår position i Holland och Storbritannien, säger Bo Severed. Med totalt åtta avgångar per dag får vi både frekvens och kapacitet för att möta våra kunders krav och den ökade tillväxten inom fraktsegmentet. Genom den nya linjen och de tre fartygen kommer Stena Lines fraktverksamhet på Nordsjön att omfatta cirka 350 000 fraktenheter per år. - Under de senaste åren har vi investerat både i nya linjer och fartyg och i början på nästa år förbättrar vi servicen ytterligare då vi sätter in ett nytt RoPax-fartyg på linjen Hoek van Holland-Harwich, säger Bo Severed. Avtalet om försäljning av Stena Lines andel i P&O Stena Line kart Stena Line har fullföljt principöverenskommelsen med P&O och undertecknat ett avtal som innebär att Stena Line säljer sin andel på 40% i P&O Stena Line till P&O. - Försäljningen innebär att vi nu kan fokusera på och utveckla vår helägda verksamhet, säger Bo Severed, VD på Stena Line. Försäljningen av P&O Stena Line förutsätter godkännande från berörda konkurrens-myndigheter. Stena Line Göteborg, 5 juli 2002 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. Fakta: Stena Line bedriver idag trafik på två linjer i Nordsjön. Linjen Hoek van Holland-Harwich trafikeras av en HSS, Stena Discovery och två RoPax-fartyg, Stena Britannica och Stena Hollandica. Fraktlinjen Hoek van Holland-Killingholme trafikeras av två RoPax-fartyg, Stena Seatrader och Stena Searider. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00370/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.