Stena Line välkomnar Storbritanniens positiva ställningstagande i taxfreefrågan

Stena Line välkomnar Storbritanniens positiva ställningstagande i taxfreefrågan Då EUs finansministrar träffades igår, 1 december i Bryssel inför toppmötet i Wien den 11-12 december, sade Storbritanniens finansminister Gordon Brown att han ställer sig positiv till att beslutet om taxfreeförsäljningens upphörande skjuts upp. Även Tyskland, Frankrike, Irland, Spanien och Grekland är för en förlängning. Sveriges finansminister Erik Åsbrink röstade dock direkt emot förslaget. -Det är mycket förvånande eftersom alla de stora nationerna röstar för att skjuta upp beslutet, säger Bo Lerenius, vice ordförande i Stena Line AB och Sveriges Redareförening. Stena Line hade så sent som i måndags ett möte på finansdepartementet, där svårigheterna att hitta praktiska lösningar avseende moms och punktskattefrågorna klart framgick. Det skulle onekligen behövas mer tid för att hitta logiska lösningar. -Även med tanke på den situation som de svenska färjerederierna för närvarande befinner sig i avseende sysselsättningsfrågorna är finansministerns ställningstagande i taxfreefrågan svår att förstå, säger Bo Lerenius. Göteborg den 2 december 1998 Stena Line AB Bo Severed Verkställande Direktör Eventuella frågor besvaras av Bo Lerenius efter kl 14.30 på telefon 031-85 51 18 alt. 070-5461211. 1(1) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/02/19981202BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/02/19981202BIT00130/bit0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.